Vodík, žhavý adept na palivo budoucnosti

Stále častěji se dnes mluví o alternativních zdrojích energie. Ať už v souvislosti s ekologií, krátícími se zásobami ropy, či v souvislosti se zvyšujícími se cenami ropy. Kde všude bude potřeba nahradit energii jinými zdroji by byl velmi dlouhý výčet, ale jedním z nich rozhodně bude doprava tedy i ve světě traktorů se budeme muset poohlédnout po jiném palivu než po naftě. Firma New Holland se již poohlédnout stačila a u příležitosti prestižní výstavy v Paříži Sima 2009 představila prototyp traktoru s pohonem na vodík. Tento stroj také na výstavě získal zlatou medaili.

Nic není nekonečné a tak o tom, že jednoho dne spálíme poslední kapku nafty nikdo nepochybuje. Co pak, když veškerá technologie bude závislá na něm? Již nyní je tedy nutné položit si otázku, kde hledat alternativní zdroje paliv. A vodík je velmi žhavým kandidátem. Pozornost patřila traktoru NH2
Největší ohlas, ale vzbudila opravdu technická novinka vodíkového pohonu. Traktor, který dostal název NH2, předjel před zvídavé novináře. Ačkoli koncepčně vychází z modelové řady T6000, již na designu bylo vidět, že nejde o ledajaký stroj.
Pohonem traktoru je elektromotor, který získává energii z vodíkového palivového článku. Principem výroby elektřiny pomocí vodíkového palivového článku je uvolnění energie při chemické reakci. Palivo, tedy vodík, je na anodě katalyticky přeměněno na kationy. Ty pak prostupují elektrolytem ke katodě, zatímco elektrony vytvářejí elektrický proud, který teče přes spotřebič rovněž ke katodě. Na katodě se redukuje oxidační činidlo, tedy kyslík dodávaný ze vzduchu, na aniony, a ty pak reagují s ionty za vzniku vody.
NH2 je tak prvním krokem k nezávislosti farmy na cenách nafty. Vodík si lze totiž teoreticky jednoduše vyrobit z alternativních zdrojů přímo na farmě, jako například pomocí technologií výroby vodíku z biomasy, dekarbonizace uhlovodíků pomocí slunečního záření či elektrolýzy.
Nespornou výhodou provozu traktoru NH2 je absence veškerých emisí. Jediné co z traktoru odchází, je voda. Také hlučnost je minimální. Omezuje se pouze na jakési bzučení elektromotoru. A jelikož v Turíně zafungovala pozitivní diskriminace, hrstka žen novinářek na rozdíl od mužů kterých tam bylo mnoho, se mohlo novým prototypem svézt. Z vlastní zkušenosti tak mohu říct, že kromě tichého chodu opravdu nepoznáte rozdíl mezi traktorem poháněným naftou a traktorem poháněným vodíkem.
Prototyp má v současné době výkon 120 koní. Do budoucna se uvažuje o rozšíření nabídky napříč všemi výkonovými řadami. Do sériové výroby by se měl traktor s vodíkovým pohonem dostat v roce 2015. Nicméně nejde jen o výrobu stroje na vodík, ale o celkovou koncepci, která v budoucnu bude znamenat farmu nezávislou na energetických vstupech zvenčí. Proto se vodíkových traktorů v běžných podmínkách dočkáme až v době, kdy budou běžné také technologie získávání elektrické energie například z biomasy. A kdy že to bude? Předpokládá se že například v Německu v roce 2020 bude celých 20 % elektrické energie vyrobeno z biomasy. Na otázku, zda jde o reálnou úvahu, není snadné odpovědět.
Vize budoucnosti
Používat vodík jako palivo není nová myšlenka a vysoký management divize New Holland, který byl v Turíně přítomen, to potvrdil. New Holland však přichází s apelací na ucelenou koncepci nezávislosti farem na vnějších energetických vstupech. V konečném důsledku by se pak farmáři mohli chovat ekologičtěji a navíc ekonomičtěji. Otázka, která trochu tahá snílky z oblaků zpět na zem je, zda nedotované technologie výroby energie z alternativních zdrojů jsou v současnosti schopné ekonomické konkurence.

Martina Paulová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *