Vážení čtenáři,

při zpracovávání příspěvků do srpnového tématu měsíce zaměřeného na zametací, čisticí a mycí zařízení se nedá nevzpomenout na doby minulé a tehdejší šeď a neupravenost městských ulic. Prakticky každý, kdo v prvních porevolučních letech vyjel směrem na západ od našich hranic, se vracel se stejnými dojmy.

Proč tam mohou být ulice denně jako ze škatulky a tady nic podobného nepřichází v úvahu? Přitom při návratech z nočních procházek některou ze západoevropských metropolí, nebylo v tamních ulicích také zrovna naklizeno. Ba právě naopak. Odpadků se většinou všude na chodnících válelo habaděj, na turisticky exponovaných trasách odpadkové koše přímo přetékaly a například v Londýně nebývaly po mnoho let z bezpečnostních důvodů raději vůbec žádné a odpadky se házely rovnou na zem. Nicméně s ranním rozbřeskem byly ulice jako by se právě vrátily z čistírny.

Je třeba říci, že i u nás se v tomto směru situace rapidně změnila k lepšímu. Přispívá k tomu nejen špičková profesionální technika, ale i organizace úklidu. Odpadkové koše se v centru Prahy vyvážejí až pětkrát za den a v určitých lokalitách probíhá úklid prakticky každý den.

Tak tomu ovšem není zdaleka všude. Na komunikacích druhého a třetího pořadí stále zůstává pilířem komplexního úklidu komunikací systém blokového čištění. Ten funguje již po léta, ovšem došlo u něj k podstatné změně. V dřívějších dobách, kdy úklid probíhal již od šesté hodiny ranní, bývalo připraveno hned několik souprav odtahové služby a majitelé vozidel, kteří nerespektovali značku zákazu zastavení (nainstalovanou v ulicích minimálně s týdenním předstihem), měli zkrátka smůlu a po probuzení se se svým miláčkem dosud parkujícím pod okny již nesetkali. Značky zákazu zastavení se samozřejmě při čištění objevují stále, nicméně odtahovat se na základě soudního rozhodnutí nedá. Zametací vozy jsou tak nuceny kličkovat mezi nevyparkovanými vozidly a čištění tak ztrácí na své komplexnosti. Hříšníci, kteří si většinou mohou oproti minulosti přispat o hodinu nebo dvě déle, jelikož čas úklidu se posunul, sice pokutě neujdou, nicméně jsou příčinou značných komplikací i toho, že ulice v místě jejich bydliště zkrátka kvalitně uklizena být nemůže. Naštěstí ve většině případů lidé potřebu vyparkování svých vozidel chápou. Ostatně jde o to si přivstat někde třikrát jinde maximálně pětkrát do roka a to se určitě vyplatí…

 

Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *