Univerzální nosiče nástaveb pro silniční údržbu

Vozidla s možností celoročního použití se stala základem vozového parku prakticky u všech správců komunikací a chodníků. Požadavek na co nejširší použití komunálních vozidel využívaných pro silniční údržbu vychází z přírodních podmínek postupného střídání čtyř ročních období, které přinášejí odlišné klimatické podmínky a s tím spojené různorodé práce..

Druhým faktorem, který prakticky posunul používání víceúčelových vozidel – univerzálních nosičů výměnných nástaveb jako jedinou možnou ekonomickou strategii, je požadavek na co nejvyšší vyšší kvalitu a výkonnost služeb při současné snaze o dosažení co nejmenších celkových investičních a provozních nákladů vynaložených z veřejných rozpočtů obcí, měst a krajů na investice a údržbu komunikací.
Období jednoúčelových vozidel a strojů používaných pouze po určitou část roku je tak již téměř zapomenutou minulostí. Požadavek na kladnou ekonomickou kalkulaci a rentabilitu provádění jednotlivých činností, ve které jsou započteny všechny obvyklé náklady spojené s pořízením, provozem a údržbou vozidel ve vztahu k dosaženým tržbám, jsou myslitelné pouze u vozidel používaných v průběhu roku pro více činností, které na sebe navazují nebo se postupně střídají. U vozidel pro silniční údržbu komunikací se používá několik koncepcí nosičů výměnných nástaveb postavených na bázi komunálních nákladních vozidel (obvykle s pohonem 4×4) například pro zimní údržbu, zametání, kropení, přepravu kontejnerů, opravy vozovek, atd. nebo speciálních nosičů výměnných nástaveb, které jsou dále vybaveny i pro speciální práce jako např. sečení trávy, štěpkování, opravy vozovek. Při zimní údržbě jsou tyto speciální nosiče kromě obvyklých nástaveb pluhu a sypače alternativně využívány také pro pohon sněhové frézy a ledořezu.
Významným etalonem mezi víceúčelovými nosiči výměnných nástaveb, které se používají pro celoroční údržbu komunikací, a synonymem pro univerzálnost, profesionalitu, provozní a ekonomickou výhodnost jednotlivých koncepcí se v období posledních desetiletí na evropském kontinentu stal nosič Mercedes-Benz Unimog, vyráběný dnes již téměř 60 let. V České republice se staly nosiče M-B Unimog nejčastěji používaným univerzálním vozidlem posledního desetiletí.
Díky užitným vlastnostem vozidla Unimog nabízí výrobce – společnost Daimler AG svým zákazníků něco, co jiní výrobci nabídnout nemohou. Unimog není jen nákladním vozidlem nebo zemědělským traktorem, ale nabízí originální propracovanou koncepci a systém výměny pracovních nástaveb.Pro zjednodušení lze tuto koncepci považovat za kombinaci schopností a výhod obou zmíněných kategorií vozidel (traktoru a nákladního vozidla). Právě proto byla tato výrobní řada vozidel výstižně pojmenována pomocí zkráceného názvu : Univerzales-Motor-Gerät – univerzální motorový stroj = UNIMOG.
Koncepce Unimog nabízí řadu výjimečných vlastností a technických řešení, která umožňují provozovatelům v obtížných podmínkách silniční údržby zajistit na zcela profesionální úrovni široké spektrum služeb počínaje zimní údržbou s pluhem, sněhovou frézou a sypačem, jarní mechanické čištění komunikací pomocí kartáčů, samosběracích strojů nebo kropiček, letní sečení porostů a údržby zeleně a dopravního značení kolem vozovek až po transport materiálů na korbě nebo na přívěsu, popř. provádění speciálních prací, kde jsou využívány specifické vlastnosti podvozku jako technologického vozidla nebo pro přepravu materiálu v těžko dostupném terénu.
Dlouholetý vývoj přinesl výhody
V průběhu několika desetiletí byl společným vývojem vozidel a nástaveb vytvořen systém kvalifikovaných dodavatelů jednotlivých pracovních nástaveb a příslušenství, která jsou bez dalších úprav použitelná na Unimogu a jsou s ním propojena jako rychlovýměnné nebo pevně montované nástavby na nejvyšší možné kvalitativní úrovni při použití standardních sériově dodávaných prvků. Většina takto dodávaných nástaveb byla vyvíjena právě jako nástavba pro systém Unimog a jeho jednotlivé typy vozidel.
Mezi hlavní výhody vozidel M-B UNIMOG s důrazem na použití při silniční údržbě komunikací a pro jízdu v terénu patří :

 Robustní rám s rychloupínacími body ve 4 prostorech (vpředu, vzadu, pod vozidlem a na rámu za kabinou)
 Portálové nápravy s vysokou zatížitelností (možnost provozu s dvojitou tandemovou sekačkou, sněhovou frézou, sypačem, atd.)
 Uzávěrky diferenciálů jsou zařaditelné za jízdy při zatížení
 Široký výběr komunálních a terénních pneumatik
 Speciální kabina s panoramatickým sklem
 Posuvné řízení a pedálové skupiny Vario Pilot
 Motory M-B dle normy Euro 5 (rozsah výkonů dle typu 110 – 210 kW)
 Převodovky s rozsahem 0,12-90 km/h, možnost hydrostatického pojezdu
 Elektro-pneumatické řazení převodovky EPS
 Přední motorový pohon se zakončením 1 ¾“, výkon až 150 kW
 Pracovní hydraulika se 2-mi okruhy 48+25 lit/min. 20(24) MPa
 Výkonová hydraulika Vario Power s výkonem 41kW a 60 kW
 Klimatizace, popř. nezávislé topení
 Korba na přepravu materiálů umístěná na normovaném upínacím rámu
 Tažné zařízení a brzdy pro přívěsné vozidlo

Ing. Milan Kužel

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *