Traktor svými výkony velice příjemně překvapil

V podhůří Orlických hor nedaleko okresního města Ústí nad Orlicí se rozkládá v údolí po obou březích potoka Řetovka obec Řetůvka. Tato poloha se svažitým členitým terénem a skutečnost, že v obci s necelými třemi stovkami obyvatel končí místní komunikace, klade speciální nároky na letní i zimní údržbu zeleně, veřejných prostranství a především komunikací. Od loňského léta při těchto činnostech výrazně pomáhá malotraktor TYM 353 HST.

Obec Řetůvka je v údolí opravdu poslední vesnicí a silnice zde končí. Proto sem v rámci údržby technika správy a údržby silnic nezajíždí a obec musí tyto práce řešit sama. „V minulosti jsme při zimní údržbě komunikací zkoušeli navázat spolupráci s nedalekým zemědělským družstvem, ale toto řešení se neosvědčilo. Příjezdová komunikace bývala uklizena, pouze pokud zbyl čas a navíc větší traktory nebyly schopné vykonávat kvalitní údržbu postranních užších cest. Podobné to bylo i se službami místního soukromého podnikatele. Sice svoji práci dělal pečlivě, ale velká technika se zkrátka pro naše účely stoprocentně nehodí. Proto se objevila myšlenka na zakoupení menšího traktoru s potřebnými adaptéry, jenž by nahradil již dosluhující univerzální nosič Multicar, který již práci v náročných podmínkách těžko zvládal,“ vysvětluje zásadní důvody pořízení nového traktoru starostka obce Řetůvka Radka Hudcová.
Ovšem pro tak velkou obec jakou je Řetůvka disponující ročním rozpočtem zhruba 2,5 milionu korun, je pořízení profesionálního stroje značným zásahem do obecních financí. „Nezastírám, že záměr zakoupit kvalitní nový traktor obec rozdělil. Nápad měl své zastánce, ale musím přiznat, že ani odpůrců nebylo zpočátku málo a veřejné zasedání, kde se nákup traktoru řešil, patří za poslední roky k těm nejvíce navštíveným. Naštěstí se nákup stroje podařilo prosadit. Vstříc nám vyšla Komerční banka, která poskytla úvěr s nízkým úrokem se splátkami na deset let. Jen pro zajímavost, bance splácíme 86 tisíc korun ročně, když jsme si najímali soukromou firmu na zimní údržbu, platili jsme o pouhých deset tisíc korun méně. A nový traktor využíváme pochopitelně po celý rok,“ vypráví Radka Hudcová.

První zima zaplašila obavy

I vzhledem k nesouhlasu některých občanů s nákupem traktoru probíhal jeho výběr velice pečlivě. V Řetůvce volili mezi osmi značkami a po výběrovém řízení padla volba na jihokorejský malotraktor TYM 353 HST s výkonem motoru 35 koní a hydrostatickým systémem pojezdu. Přesto panovaly obavy z toho, jak se traktor menších rozměrů popere především se zimní údržbou v náročném svažitém terénu.
„Samozřejmě, že po jedné zimě je ještě brzy na objektivní hodnocení, to bude možné tak za tři až čtyři roky, ale zatím se ukazuje, že s nákupem traktoru jsme chybu neudělali. Svoji první zimu zvládnul na jedničku a poradil si i s vyšší sněhovou pokrývkou. V zimě uklízí komunikace v délce 17 kilometrů a tato údržba zabere obsluze zhruba osm hodin. Uklizeno ale být musí, ve svazích bydlí v Řetůvce hodně starších občanů a ti si již cestu sami prohazovat pravidelně nemohou. V zimě pracuje traktor se sněhovým pluhem a sněhovou frézou, ale tím jeho nasazení zdaleka nekončí. Dalším plně využitým nářadím je příkopové rameno. S ním traktor musí zvládnout od jara do podzimu sečení necelých 10 000 m2 členitých zelených ploch. Do budoucna ještě uvažujeme o dovybavení zametacím kartáčem, který by se uplatnil jak při letní, tak i zimní údržbě. A ani při dopravě materiálu v agregaci s vlekem traktor samozřejmě nezahálí. Mohu tedy říci, že plně nahradil a v mnohém i předčil dosud používaný univerzální nosič. A po více než roce provozu přesvědčil minimálně polovinu svých dosavadních odpůrců,“ hodnotí zkušenosti ze dvou letních a jedné zimní sezóny Radka Hudcová.

Obsluha je s traktorem spokojena

S traktorem je plně spokojena i jeho obsluha. Stroj zatím pracuje absolutně bez závad a osvědčily se i používané adaptéry. Výhodou je hydrostatický systém pojezdu se třemi rozsahy rychlostí, k nastavení pracovní rychlosti může obsluha navíc využít tempomatu a pak se plně soustředit na kontrolu práce právě agregovaných adaptérů. Výměna nářadí, jež bylo dodáno společně s traktorem, je velice rychlá a pohodlná. Traktor tak může zastávat v sezóně bez prostojů i více činností. Uspokojivě se jeví i spotřeba pohonných hmot a díky dobrému přístupu je pohodlný i běžný servis. Rozměry kabiny odpovídají velikosti traktoru, příliš prostorná tedy není, ale jednočlenná obsluha by neměla mít s pohodlím vážnější problém. Kabina je vybavena topením, jehož výkon v zimě dostačoval. V letních měsících se ovšem obsluha traktoru musí obejít bez klimatizace, která u tohoto modelu chybí. Ovšem díky svým rozměrům, obratnosti i výkonu je v Řetůvce traktor TYM 353 HST neocenitelným pomocníkem.

Kompaktní a obratný stroj

Traktor je poháněn čtyřválcovým atmosféricky plněným motorem Mitsubishi se zdvihovým objemem 1758 cm3 a výkonem 35 koní při jmenovitých otáčkách 2700 ot/min. Pomocný pohon PTO pracuje s 540 otáčkami za minutu. Palivová nádrž má objem 34 litrů. Poháněna jsou všechna kola (pohon 4 x 4) a k dispozici je uzávěrka diferenciálu. Zvedací síla zadních ramen dosahuje 1200 kg. Celková šířka stroje vybaveného kotoučovými mokrými brzdami dosahuje 1320 mm. Může být osazen zemědělskými nebo travními či průmyslovými pneumatikami. Traktor je tak možné využít pro zemědělskou činnost například s bubnovou sekačkou, obracečem, mulčovačem, rotavátorem, či do lesa s navijákem a návěsem. Pracovat může i s čelním nakladačem a podkopovým ramenem a nebo s rotační sekačkou, vertikulátorem či aerifikátorem při údržbě travnatých ploch. Ve verzi s kabinou je využitelný i v zimním období s čelní radlicí, zametacím kartáčem, sněhovou frézou nebo rozmetadlem.

Popisek:

Při zimní údržbě si musí traktor poradit se 17 kilometry komunikací

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *