Tiché město – údržba zeleně bez hluku a emisí

Každý si rád užije krásnou zeleň, ale málokdo chce poslouchat hluk strojů při její údržbě. Většinou mají benzínové motory, které jsou nejen hlučné, ale navíc produkují škodlivé emise. První česká města však pořizují na údržbu zeleně stroje akumulátorové. Ty jsou bez emisí, hladina hluku je podstatně nižší a ještě jsou ekonomicky výhodnější. Mezi průkopníky v ekologické péči o zeleň patří třeba Praha 1 a 4, Nový Jičín, Třeboň nebo některé lázně a nemocnice.

Společnost Pražské služby se v rámci svých EKO aktivit a zkvalitnění služeb rozhodla zahrnout aku nářadí do vybavení pro údržbu zeleně právě pro jeho nehlučnost a šetrnost k životnímu prostředí. „Kromě bezprostředního snížení emisí v ovzduší je jeho největší výhodou podstatné snížení hladiny hluku, což obyvatelé města nejvíc ocení při pracích časně ráno,“ říká vedoucí provozně ekonomického odboru Pražských služeb František Hodan.

 

V současné době již akumulátorové stroje Husqvarna dodané v rámci projektu Tiché město upravují zeleň na Praze 1 a 4. „Pokročilá akumulátorová technika nalézá široké uplatnění nejen v údržbě zeleně v profesionální sféře, ale i při údržbě soukromých zahrad a pozemků. Kromě lázní či nemocnic využívá výhod aku výrobků například ZOO a Botanická zahrada Praha,“ doplňuje generální ředitelka společnosti Husqvarna Eva Kováčiková.

 

Výkon a výdrž jako benzínové

 

Důvodem, proč se doposud aku stroje nepoužívaly v komunální sféře, byl nízký výkon elektromotorů a krátká výdrž baterie neboli akumulátoru. ,,Inovace technologií však postupem času umožnila vyvinout akumulátorové stroje s obdobným výkonem jako mají benzinové. Když porovnáme benzínové řetězové pily, křovinořezy či foukače s akumulátorovými verzemi, zjistíme, že zvládnou tu samou práci jako benzínoví konkurenti ze stejné třídy,“ vysvětluje Marek Šnyrych, obchodní ředitel společnosti Husqvarna.

 

Pokud jde o cenu strojů, z dlouhodobého hlediska se jednoznačně vyplácí. Pořizovací cena stroje s akumulátorem a nabíječkou je sice vyšší, ale současně také konečná. Při započítání nákladů na palivo a další údržbu benzínového stroje vyjde akumulátorová verze levněji.  Bez náročného doplňování paliva a neustálého startování stroje je práce s aku výrobky navíc efektivnější. Zádový akumulátor totiž umožňuje celodenní práci bez jakýchkoli prostojů.

 

„Odhadujeme, že výkon aku nářadí by měl s jistotou dosáhnout 90 % výkonu běžně užívaného benzínového stroje. Přitom nemusíme hlídat každodenní spotřebu pohonných hmot. Zkušenosti z jiných oborů nás utvrzují, že s aku nářadím jdeme správnou cestou a slibujeme si od něj posun kupředu,“ doplňuje mluvčí Pražských služeb Radim Mana.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *