Šumava není pro elektromobily problém

Více než rok využívají zaměstnanci Správy Národního parku Šumava několik elektromobilů. Dlouhodobě mají dva vozy Nissan Leaf a na kratší období jsou zapůjčovány například BMW i3, Volkswagen e-Up nebo aktuálně Smart ForTwo Electric Drive od společnosti E.ON.

Díky praktickým zkušenostem z provozu se potvrdilo, že pro elektromobily není problémem ani kopcovitá Šumava.

„Samozřejmě, že většina řidičů elektromobilů se obává krátkého dojezdu, který se v kopcovité krajině Šumavy snižuje. Když se s těmito prostředky ale člověk sžije a doslova se s nimi naučí jezdit a využívat například možnosti rekuperace, není problémem se vydat i na delší trasy mimo území Národního parku,“ říká náměstek ředitele Správy NP Šumava Miloš Juha a pokračuje:

„Krásným příkladem je vozidlo Smart ForTwo Electric Drive, které nám zapůjčila společnost E.ON na dobu dvou měsíců, abychom jej pořádně otestovali. Například jízda z Vimperka přes Kvildu až na Železnorudsko a zpět nebyla s pohledu dojezdu a výdrže baterie problém, ale jak už jsem říkal, důležité je, aby řidič trochu změnil své návyky z aut se spalovacími motory.“

Společnost E.ON před rokem zapůjčila Správě NP Šumava Volkswagen e-up!, se kterým zaměstnanci najeli více než 1300 kilometrů. Nejvzdálenějším místem dojezdu s tímto vozem byla trasa Vimperk – Sušice v délce zhruba 40 km.

„Na našem území je pro kratší jízdy elektromobil vhodný asi do 60 km vzdálenosti. Při větší hustotě rychlonabíjecích stanic si umíme představit masivnější nasazení této techniky i v tak náročném prostředí, jakým je Šumava,“ sděluje své zkušenosti tiskový mluvčí Správy NP Šumava Lubomír Dvořák. Na hustější síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola Šumava ještě čeká. Zatím jsou na jejím území dvě takové soukromé stanice.

„Správa parku počítá s další stavbou těchto dobíjecích bodů. Jednoznačně by to vedlo k větší popularitě elektromobilů a jejich rozšíření na Šumavě. Ideálním cílem do budoucna by bylo postupně vyměnit všechna naše služební vozidla se spalovacími motory na elektrická. Už teď víme, že by to šlo, ale i tak to bude běh na delší trať,“ uzavírá Miloš Juha.

Podrobnosti v Komunální technice 12/2016

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *