Stačí pouze dobrý nápad…

Neřešitelný oříšek někdy dokáže rozlousknout jediný dobrý nápad. Králíky leží v údolí Králického Sněžníku, třetího nejvyššího pohoří České republiky. Stačí vyjít nebo vyjet kousek k rozhledně Val a otevře se úchvatný výhled nejen na Sněžník nesoucí jméno města, ale i na Orlické hory a celé okolí.

Není divu, že je Králicko vyhledávaným cílem běžkařů, ve městě je také lyžařský oddíl. A právě ten přišel na městský úřad s požadavkem na úpravu běžeckých stop. Okruh kolem Králík by pak mohl navazovat na síť značených cest po celém okolí.

Nejlepším strojem na úpravu běžeckých stop je bezesporu rolba, proto také její nákup králičtí lyžaři prosazovali. „Zjišťoval jsem si ceny a repasovaná stojí přes milion korun,“ říká Jan Divíšek, vedoucí odboru školství, kultury a tělovýchovy městského úřadu a současně člen místního lyžařského oddílu a navazuje: „To jsme si nemohli dovolit a ani bychom ji nevyužili. Sjezdovku už nemáme, její provoz byl zastaven v osmdesátých letech. Šlo tedy jenom o úpravu běžeckých stop, na kterou je rolba opravdu nejlepší. Jenže od jara do zimy stojí a pouze rezne, měli bychom i problémy s místem na parkování. Město potřebovalo víceúčelový stroj, se kterým by mohlo pečovat o turistické okruhy a sportovní areály i v létě.“

 

Rozhodla všestrannost

Rozdílná roční období mají také naprosto rozličné požadavky na vlastnosti stroje, který celoročně o stezky pečuje, zejména na jízdu a prostupnost terénem. „Zvažovali jsme, co pořídit,“ vzpomíná Jan Divíšek a dodává: „Hledal jsem na internetu a objevil tam i John Deere Gator XUV na pásech. Z televizního vysílání jsme věděli, že pomáhal i při loňském lyžařském mistrovství světa v Liberci. Napadlo mě, že by to mohl být přesně stroj, který potřebujeme. Lyžařský oddíl měl vůči nákupu averzi, že to není rolba, nemá frézu a podobně… Jenže my jsme na rolbu neměli peníze a chtěli něco, co budeme moci využívat i v létě. Společnost STROM Praha nám poskytla další informace včetně instruktážního videa ze zimního provozu tohoto stroje. Částečnou informaci o jeho možnostech jsme již měli, obdobný vůz má u nás i paní Podzimková a používá ho jako všestranný stroj v zemědělském provozu.“

„Podzimkovi jsou soukromí zemědělci, mají traktory John Deere, znají jejich spolehlivost a tak si pořídili i John Deere Gator HPX,“ upřesňuje Lukáš Václavek, prodejce techniky John Deere z prodejního a servisního zastoupení Marek zemědělská technika, s. r. o.

V Králíkách se hlavně kvůli všestrannosti rozhodli pro nákup nákladní čtyřkolky John Deere Gator XUV 850 Diesel. „Vypsali jsme výběrové řízení na konkrétní stroj. Cena byla daná, druhou váhu měla dostupnost servisu,“ říká Jan Divíšek. Do střediska Marek zemědělská technika, sídlícího u Žamberku, to není z Králík daleko a navíc toto centrum již spolupracuje s králickým středním odborným učilištěm. Budoucí opraváři zemědělských strojů, zámečníci a strojní mechanici, například jezdí do tohoto pěkného obchodního zastoupení a špičkově vybaveného servisu se skladem náhradních dílů dvakrát ročně na exkurze.

 

Spolehlivě a šetrně

Nákladní čtyřkolka (a vlastně také čtyřpásovka) Gator s pohonem všech kol slouží v Králíkách od léta. Od nástupu do služby dostala ještě topení a loni v prosinci byla přezuta na pásy. Sestavení pásových jednotek včetně správného seřízení a montáže zajistili mechanici v servisu Marek.

A jak se Gator během své první sezóny, kdy si určitě nemohl na přívaly sněhu stěžovat, osvědčil? „Jsem spokojen, z hlediska provozu stroje připomínky nemám. Je naprosto spolehlivý,“ hodnotí Jan Divíšek. Gator na pásech sice není rolba a nepřipraví hluboký, čerstvý sníh stejně dokonale jako ona, ale i proti ní má na sněhu své výhody. „Je úzký, takže projedu úvozem, kam bych se s rolbou nevešel,“ říká Bedřich Novotný, který s Gatorem přes zimu jezdí a v učilišti působí. Současně je předsedou místního lyžařského oddílu.

O pořizovacích nákladech již byla řeč, nesrovnatelně nižší jsou však i ty provozní, především spotřeba. Podle výrobce činí v běžném provozu na kolech při polovičním zatížení necelé dva litry nafty za hodinu. Zkušenosti z Králíků ji potvrzují, naměřená spotřeba se pohybuje od 1,5 do 3,5 litru za hodinu. V nejtěžších podmínkách se při zimním provozu na pásech vyšplhala nejvíc ke čtyřem litrům za hodinu.

 

Směna na kolech

To, co měla souprava Gatoru a stopovače dělat, nakonec splnila. V zimě připravovala okruhy v bezprostřední blízkosti Králík i okolí až k rozhledně Vál. Nejen město Králíky, ale také Pardubický kraj, s jehož přispěním byla pořízena, mohou být spokojeny. Bedřich Novotný vyrážel upravovat stopu v délce přibližně 15 kilometrů tak třikrát do týdne.

Letní služba Gatoru se netýká pouze údržby turistických stezek a okruhů. Kromě ní bude vozit na přívěsu do práce svého stájového kolegu – traktor John Deere X 300 R, který pečuje o trávníky hřišť. Králíky je půjčují fotbalovým klubům Sokol Boříkovice a FC Jiskra Králíky a současně zajišťují technickou údržbu, především sečení trávníků.

Víceúčelový stroj pracuje je v Králíkách po celý rok a místní přemýšlejí, jak by šel využít dále. „Zjistili jsme, že se již objevila možnost využívat Gator jako malou rolbu, což by na náš přírodní led bylo ideální,“ uvažuje Jan Divíšek. Také z toho je patrné, že tento víceúčelový stroj je využíván k uspokojování potřeb sportovců a turistů.

 

Autor: Pavel Pánek

Celý článek vyšel v čísle 11/2010 časopisu Komunální technika

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *