Speciální vozidlo ze sériové produkce společnosti Daimler AG

Již samotný nadpis tohoto příspěvku v sobě zahrnuje určitý protiklad, neboť představa něčeho speciálního není obvykle slučitelná se sériovou výrobou a s praktickou dostupností pro široký okruh uživatelů. V případě podvozků Mercedes-Benz Econic tak došlo k překonání tohoto dogmatu a potvrdila se skutečnost o vysoké míře výjimečnosti a odlišnosti typové řady Econic od vozidel dalších výrobců na trhu.

Naopak došlo ke značnému rozšíření tohoto typu do mnoha oblastí služeb, zejména v odpadovém hospodářství, v zásobování a v dopravě v centrálních aglomeracích a u záchranných sborů, kde se používají hlavně jako nosiče speciálních žebříků. Vozidlo M-B Econic tak díky své koncepci a technickým řešením zcela bezproblémově uspokojilo na trhu se speciálními a komunálními vozidly poptávku, která byla až do jeho vzniku nenaplněna.
Projekt komunálního vozidla byl společností Daimler AG představen v roce 1996 jako studie speciálního vozidla s velkoprostorovou nízkopodlažní kabinou. Po úspěšném rozběhu prodeje před více než deseti lety je vozidlo v současné době vyráběno formou sériové pásové výroby v montážním závodě Wörth na lince pro montáž speciálních vozidel M-B Unimog / Econic / Zetros.
K hlavním oblastem použití vozidel Econic patří zejména svoz domovního odpadu, přeprava nákladu v městském provozu, hasičské aplikace se sníženou kabinou a použití jako speciální vozidla např. na přepravu pohonných hmot na letištích, atd.
Ve srovnání se standardními transportními vozidly patří k základním výhodám podvozků M-B Econic zejména velkoprostorová nízkopodlažní kabina s počtem sedadel 1+2 nebo 1+3, vzduchem odpružené přední a zadní nápravy, nízký rám s možností velké kapacity nástaveb, velmi dobrá manévrovací schopnost a nastavitelná výška vozidla. Jako hnací agregáty jsou použity moderní vznětové motory Mercedes-Benz v současnosti ve verzi Euro 5 AdBlue s SRC-katalyzátorem. Ve všech variantách vznětových motorů lze dodat filtr na zachycování pevných částic (sazí PM). V této verzi motoru jsou emise škodlivin pod úrovní normy EURO 5.

Hlavní výhody koncepce vozidla Econic

 Nízkopodlažní velkoprostorová průchozí kabina, která se dodávaná ve 2 výškových variantách (s vnitřní výškou 1935 nebo 1485 mm),
 Hnací agregát (turbodiesel) s SRC-katalyzátorem SRC ve verzi EURO 5 nebo zážehový motor na zemní plyn CNG,
 Standardně ve spojení s automatickou převodovkou Allison, která je vybavena měničem točivého momentu s navýšením hnací síly až o 200 %,
 Všechny nápravy jsou vybaveny vzduchovým odpružením s možností nastavování výšky vozidla dle provozních podmínek o rozsahu o +200 mm nebo –60 mm a s možností snímání aktuálního zatížení, což umožňuje sledování provozní hmotnosti vozidla,
 Snížená výška rámu umožňuje snadnou montáž nástaveb a manipulaci s nákladem,
 Vyšší míra bezpečnosti a komfortu pro obsluhu a ekologie provozu, u svozových vozidel výrazně snížené manipulační časy pro posádku,
 Sortiment podvozků se systémem pohonu 4×2, 6×2, 6×4 a 8×4 s výkony motorů v rozsahu od 175 do 240 kW při celkové hmotnosti od 18 do 32 t .

Pro Econic s obchodním označením NGT se dodává pohonná jednotka M-B M 906 GLA o výkonu 205 kW, která byla speciálně vyvinuta na spalování stlačeného zemního plynu CNG. U tohoto agregátu jsou veškeré sledované škodliviny ve výfukových plynech (NOx, CO, HC, CH4, PM) pod úrovní budoucích limitů dle normy EEV – viz obrázek č. 1. Vozidla s motorem na CNG se vyznačují „měkkým“ a klidným během a díky propracovanému systému vstřikování a spalování pohonné směsi vynikají velmi nízkou spotřebou paliva. V této kombinaci vozidlo Econic NGT představuje vrchol současné produkce ekologických komunálních vozidel pro městský provoz.

V ČR se vozidlo prosadilo
Zkušenosti s vozidlem M-B Econic v ČR sahají prakticky do období v letech 2003 / 2004, kdy byl tento typ poprvé prezentován v ČR na výstavě Autotec jako speciální svozové vozidlo na odpad a díky výborné zkušenosti ze zahraničí byly dále osloveny některé hasičské záchranné sbory.
Určitě těžko zapomenout na první překvapené reakce zákazníků a odborníků z této oblasti, kteří v nadsázce označili toto vozidlo jako „autobus“ na svoz domovního odpadu. Tento první názor nebyl daleko od reality a v podstatě odpovídal koncepčnímu nasměrování vozidla a nově nastupujícím požadavkům na produktivitu práce, ekologii, bezpečnost a ergonomii práce ze strany provozovatelů vozidel a odběratelů služeb a institucí ve veřejném sektoru.
K hlavním provozovatelům těchto vozidel v ČR v současnosti patří hlavně společnosti zajišťující svoz odpadů ve velkých městech, zejména pak Pražské služby a.s. v Praze a AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., kde se uplatňují obě varianty pohonu – diesel Euro 5 a plynový agregát na CNG, dále pak u hasičských záchranných sborů ČR jako speciální podvozek se sníženou kabinou v kombinaci s teleskopickými Alu-žebříky. Ve 2. polovině roku 2009 bude také dodán větší počet vozidel s motorem na CNG pro manipulaci s odpady pro společnost Technické služby města Mostu.

I přes vyšší pořizovací hodnotu varianty pohonu na CNG lze již prakticky potvrdit výrazné ekologické a ekonomické přednosti tohoto pohonu vozidel Econic v provozu:

 Snížení celkových emisí vozidla – ekologické hledisko,
 Provozuschopnost a funkčnost v celoročním provozu vozidla,
 Snížení nákladů na pohonné hmoty v rozsahu 35 – 45 % – ekonomické hledisko.

S ohledem na skutečnost, že vozidla s pohonem na CNG mají vlivem bezpečnostních zásobníků na plyn všeobecně vyšší pohotovostní hmotnost, začínají se u těchto variant pro svoz domovního odpadu a pro přepravu kontejnerů uplatňovat vozidla se třemi nápravami, která mají celkovou hmotnost 26 tun. V této sestavě pak M-B Econic NGT nabízí zejména v kombinaci s nástavbou Faun Rotopress 520 velmi kompaktní vozidlo s malým zadním přesahem, velmi výhodou manévrovací schopností a vysokou užitečnou hmotností v rozsahu ca. 11.200 kg u vozidla na CNG-pohon nebo 11.800 kg u varianty diesel Euro 5 i při dodržení legislativní celkové hmotnosti 26 t.
Závěrem lze konstatovat potěšitelnou skutečnost, že tak jak byl před několika lety tento podvozek výstavním poutačem v expozici výrobce nebo u výrobců nástaveb, došlo v několika málo letech k jeho zdomácnění na silnicích několika měst také i v ČR, což potvrzují údaje o stále rostoucím ročním počtu vyrobených a celosvětově prodaných kusů vozidel M-B Econic všech variant od samotného výrobce – společnosti Daimler AG.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *