Souprava ušetřila finance a přinesla kvalitu

Z bývalých technických služeb vznikla v roce 2000 společnost Ašské služby s. r. o. Je stoprocentně vlastněna městem Aš, pro které zajišťuje v plném rozsahu objem prací spojených s komunální sférou. Mezi výčtem zabezpečovaných činností tak rozhodně nemohou chybět ani opravy komunikací a chodníků. S těmi od loňského roku pomáhá nová technologie využívající vysprávkovou soupravu vozovek VSV z produkce značky AB Bohemia.

Kromě již zmiňovaných oprav komunikací nechybí ve výčtu povinnosti zhruba devadesáti pracovníků Ašských služeb například svoz komunálního odpadu, provoz sběrného dvora, údržba městské zeleně, údržba veřejného osvětlení, zajištění úklidu města a zimní údržby, opravy kanálových vpustí či vodorovného a svislého značení.

 

„Dá se říci, že objem prací se ve srovnání s technickými službami ještě rozrostl. Spravujeme například také hřbitov, plavecký bazén i některá další sportoviště. Naštěstí město jako vlastník přistupuje ke spolupráci s námi velice zodpovědně a do plánování zabezpečovaných činností vneslo systém. Jinak bychom asi ani nemohli existovat, jelikož vše se odvíjí od financí a  plánování s určitým výhledem je tedy nezbytné. Kupříkladu provoz sportovišť je finanční zátěží a město doplácí i na svoz odpadu, jelikož místní skládka byla zrušena a směsný odpad musíme vozit na skládku do Sokolova. Náročná je i údržba zeleně, které má město Aš stovky hektarů. Přesto si troufám tvrdit, že město jde dopředu, i když se stejně jako jinde stále najdou i u nás nespokojení občané. Takoví by si měli uvědomit, jak město vypadalo zhruba před deseti lety. Ke zkrášlení města a většímu pohodlí jeho obyvatel samozřejmě patří i opravené chodníky a komunikace. A i v tomto směru udělalo město v posledních letech velký pokrok,“ představuje náplň práce Ašských služeb jejich jednatel Karel Škola.

 

 „Nejdůležitější je koordinovat opravy se správci plynových a vodovodních sítí, aby se předešlo zbytečným následným opakujícím se opravám. To byl jeden z důvodů vzniku strategického plánu oprav komunikací, kde byly navíc opravy rozděleny do tří kategorií. Při celkové rekonstrukci komunikace se mění vše včetně podloží, při středních opravách podloží zůstává, nicméně komunikace je opravena v celé šíři, abychom se vyhnuli pouhému záplatování, které vydrželo tak dva roky. Třetí kategorií oprav je zástřik dělících prasklin nebo i větších výtluků v kombinaci s aplikací teplé balené směsi. Právě na tyto tlakové zástřiky využíváme vysprávkovou soupravu vozovek AB Bohemia VSV 1000,“ upřesňuje Karel Škola.

 

Vysprávková souprava opravuje díry a výtluky směsí kameniva a asfaltové emulze tryskovou metodou. Objem nádrže na emulzi má 180 litrů, korba na kamenivo jeden metr krychlový. Nástavba může být montována na ložnou plochu nákladních automobilů kategorií N1 nebo N2. Kamenivo je ke směšovači dopravováno dávkovacím šnekem umístěným v korbě. Vyfukování výtluků je řešeno tlakovým vzduchem vytvářeným dmychadlem. Tlakový vzduch zároveň slouží k dopravě kameniva ze směšovače do hubice, kterou je umísťováno tryskovou metodou do vyspravovaného místa. Nádrž s asfaltovou emulzí umístěná na pravém boku nástavby je na potřebnou teplotu ohřívána plynovým hořákem. Nahřátá emulze putuje pomocí čerpadla do hubice, kde se mísí s kamenivem a vzniká balená směs, kterou jsou vyplňovány výtluky (při vyplňování větších výtluků je vhodné nezaplňovat je na jeden ráz). Obsluha ovládá veškeré funkce nástavby řídicím panelem umístěným na konci ramene u hubice. Pohon nástavby je řešen hydraulickým okruhem nosiče a připojován pomocí rychlospojek.

 

Celý článek je otištěn v čísle 7/09 časopisu Komunální technika.

Autor:  Ing. Roman Paleček

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *