Sněžná liška a dvě další novinky

Přestože byla loňská zima poměrně mírná, k prodejcům techniky John Deere se před tou letošní opět vrátila sněžná liška – zvýhodněná souprava traktoru John Deere 1026R s radlicí a sypačem Matev nazvaná SnowFox. Současně byly představeny i dva nové traktory John Deere řady 2R.

Sněžná liška je vskutku přiléhavý název – jde o hbitou a vytrvalou soupravu v luxusním kožichu.

Se slevou přes 90 000 Kč

Traktor John Deere 1026R s výkonem 26 koní, automatickou hydrostatickou převodovkou e-Hydro a pohonem všech kol, má v této zvýhodněné výbavě kabinu De-luxe, závěs kategorie 0 vpředu a v něm uchycenou radlici Matev FB 150 se záběrem 150 cm. Plně odpružená radlice je vybavena bočním kopírováním, hydraulickým natáčením a výměnným gumovým břitem. Zkrátka vším, co si dokážete představit.

V zadním závěsu kategorie 1 si John Deere nese rozmetadlo Matev SPR-ST 125 s objemem zásobníku 125 litrů a ocelovým lakovaným rámem. Tento sypač je vybaven osvětlením, krycí plachtou a čechračem posypových látek, zaručujícím stálou sypkost bez ohledu na počasí a na tom, zda je v násypce sůl nebo písek.

Jde o skutečně špičkovou soupravu sestavenou z těch nejlepších položek s dobrým základem v podobě komfortního a hospodárného traktoru John Deere 1026R. Běžně byste za ni zaplatili přes 679 tisíc korun (bez DPH). Od 1. listopadu do 31. prosince 2016 ji u prodejců techniky John Deere seženete za 589 000 Kč (bez DPH), takže ušetříte přes devadesát tisíc korun.

Nová řada 2R

A teď k novinkám – traktory John Deere řady 2R přijíždějí v nové, zcela přepracované generaci. Ta místo současných tří modelů sice čítá jenom dva, zato ale s výkonem až 36 koní.

Shodou okolností je řada 2R o jediný stupínek nad výše popisovaným traktorem John Deere 1026R. Právě vzájemným porovnáním této „jedničky“ s oběma novými „dvojkami“ vyniknou nejlépe vzájemné rozdíly.

Některé věci se liší, jiné ne, například nový model 2026R má úplně stejný motor – řadový, atmosféricky plněný vznětový tříválec s objemem 1,115 litru a výkonem 26 koní. Tím ovšem podobnosti končí, proti „jedničce“ je rychlejší (21 versus 15 km/h), má větší rozvor (1600 vs. 1450 mm), unese víc (nosnost zadního tříbodového závěsu kategorie 1 je 560 kg a 610 mm za konci ramen 400 kg, versus 525 a 309 kg u modelu 1026R) a lze za něj připojit těžší přívěs (1712 vs. 1370 kg). Výkonnější je také hydraulika (průtok 28 vs. 24 l/min). Při stejné minimální šířce 1,2 m je John Deere 2026R o pár centimetrů kratší – i se závěsem měří na délku 2808 mm (John Deere 1026R 2846 mm).

V plné „palbě“

To byly rozdíly proti jedničce, co ale mají obě novinky řady 2R společného?

Především robustní konstrukci a odolné nápravy, stálý pohon všech kol s uzávěrkou diferenciálu, hydrostatickou převodovku Hydro se dvěma rozsahy, dále hydraulický posilovač řízení, provozní kotoučové brzdy a spojku nezávislých vývodových hřídelů uložené v olejové lázni, zadní vývodový hřídel s 540 ot./min a střední s 2100 ot./min (přední se dodává na přání), dále již zmíněný tříbodový závěs kategorie 1, bezpečnostní rám, komfortní vzduchem odpružené sedadlo nebo prostornou tichou kabinu „Premium“ s velkoplošným prosklením i dveřmi či hydraulický systém s otevřeným centrem.

Jako v autě

Za zvláštní zmínku stojí ovládání pojezdu vpřed a vzad dvojicí pedálů Twin Touch umístěných vedle sebe. Ať už sešlápnete kterýkoliv z nich, traktor se chová podobně jako automobil s plynulou převodovkou – současně s rozjezdem a změnou převodového poměru do rychla rostou i otáčky motoru, po ubrání zase automaticky klesají. Řidič tak nemusí pořád hledat páčku ručního plynu a může nechat celou dobu obě ruce pěkně na volantu, popřípadě tou pravou ovládat čelní nakladač prostřednictvím joysticku.

Tento systém se jmenuje „eTHROTTLE“ (v překladu elektronický plyn) a kromě pohodlnějšího ovládání pojezdu přináší také značnou úsporu paliva. Toho se vejde do nádrže modelu 2026R 24 litrů, u druhého modelu 2036R dokonce 32 litrů. Její hrdlo bylo kvůli lepšímu dosahu vyvedeno nad konec blatníku levého zadního kola.

Početné stádo

Druhý z nové dvojice – John Deere 2036R je nejen podstatně silnější, ale i větší. S rozvorem 1725 mm měří na délku 2875mm a jeho šířka se podle zvoleného obutí pohybuje v rozmezí 1,28–1,4 metru. Do těchto rozměrů dokázal John Deere nasoukat 36 koní, takové stádo na tak malém prostoru ještě nikdy nebylo! Pod kapotou pracuje vznětový přeplňovaný tříválec s objemem 1,5 litru a maximálním výkonem 36,6 koně při 2500 ot./min. Nejvyššího točivého momentu 120 Nm dosahuje tento motor při 1800 otáčkách za minutu.

Tohle silnější dvojče předčí svého menšího sourozence i v dalších směrech. Dokáže uhánět rychlostí 26,7 km/h, v zadním závěsu unese skoro tunu – přesně 946 kg a ve vzdálenosti 610 mm za konci ramen 615 kg. Hydraulické čerpadlo má průtok 35,2 litru za minutu, z toho je 15 litrů určeno pro řízení a brzdy, zbývajících 20,2 litru na obsluhu a pohon připojeného nářadí.

Sám, rychle a bez námahy

Lze předpokládat, že oba traktory budou často pracovat v komunálních službách, ať už v soupravě s žacím ústrojím nebo s čelním nakladačem. V tomto směru má John Deere obrovskou výhodu, protože obě zmíněná příslušenství si vyvíjí sám a přímo na míru daným traktorům.

Na první pohled to dokládá například snadnost připojování. Žací ústrojí AutoConnect stačí přejet předními koly, aby se dostalo mezi nápravy, a ono se tam při současné pomalé jízdě vpřed pak samo připojí včetně propojení pohonného vývodového hřídele. Řidič vůbec neopustí své sedadlo, pouze pak připojené ústrojí zdvihne příslušnou páčkou a může vyrazit sekat.

Stejně jednoduše a sám připojí i čelní nakladač Quik-Park. U něj sice musí kabinu opustit, aby propojil hydraulické okruhy, přesto se vše odehraje opět velice rychle a obejde bez námahy. Z vlastní líhně pochází také volitelný přední závěs s trojúhelníkovým rámem, jakož i rychloupínací závěs QuikHitch, dodávaný na přání k modelu 2026R.

K traktoru John Deere 2026R si lze vybrat mezi žacím ústrojím se záběrem 1,37 nebo 1,57 m, výkonnější model 2036 zvládne sečení i se záběrem 1,83 metru. U něj potěší elektronické seřizování výšky sečení otočným ovladačem na palubní desce, jehož nastavení se zobrazuje na displeji.

Volit lze i mezi čelními nakladači, John Deere pro traktory řady 2R vyvinul modely 120R a 220R. První z nich unese 320 kg a má výškový dosah 1,83 m, druhý pak 509 kg a dosáhne do výšky 2,16 m.

Pavel Pánek

Foto archiv/John Deere

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *