S výhodami nákladního vozidla i zemědělského traktoru

Letní údržba komunikací představuje velmi široké spektrum činností, které přímo navazují na předcházející čas zimních plískanic, sněžení a náledí. Zimní práce jsou pro zajištění bezpečné sjízdnosti vozovek často spojené s intenzivní aplikací posypových materiálů, která pak výrazně ovlivňuje následný stav vozovek a náročnost jarního čištění a oprav. Kromě údržby vlastních vozovek se z období vegetačního klidu probouzí okolní příroda a nastává rychlý nástup jarní vegetace kolem silnic.

Příroda v období poslední zimy 2009/2010 důkladně prověřila připravenost správců komunikací po celé České republice a byla svým náporem a vytrvalostí mnohdy nad síly techniky i lidského personálu. Nyní přichází se stejným náporem a náročností pro zajištění všech jarních a letních prací.

 

Pro dodavatele prací a společnosti, které se silniční údržbou zabývají, vzniká zásadní otázka, jakým způsobem jarní a letní práce rychle a kvalitně zajistí. Nabízí se možnost použití jednoúčelových strojů, určených vždy speciálně pro vybranou činnost, které najdou uplatnění vždy pouze po určitou část roku a pro jednu konkrétní práci. Tuto skupinu strojů představují jednodušší traktorové nosiče a některé nákladní automobily.

Druhou skupinu vozidel jsou víceúčelové, popř. speciální univerzální nosiče, u kterých lze jednotlivé pracovní nástavby velmi účelně měnit a zajistit tak jedním vozidlem a danou posádkou vetší sortiment činností v průběhu celého roku.

 

Symbolem pro víceúčelovost, profesionalitu a univerzalitu mezi automobilovými nosiči výměnných nástaveb a technologickými vozidly se stala je typová řada podvozků       Mercedes-Benz Unimog (zkratka Univerzales-Motor-Gerät – univerzální motorový stroj), která se vyrábějí již bezmála 60 let. Stejně jako v celé Evropě, tak i v České republice jsou  nosiče M-B Unimog často úspěšně používaným speciálním univerzálním vozidlem. Značné oblibě se těší zejména díky skutečnosti, že nabízejí takové vlastnosti, které jiní výrobci obdobných vozidel nabídnout neumí. Unimog nabízí propracovanou koncepci nosiče, které spojuje výhody nákladního vozidla a zemědělského traktoru. Vozidlo nabízí řadu originálních řešení a konstrukčních nápadů přínosných pro obsluhu vozidla a nové systémy mechanických a hydraulických silový systémů pro pohon a ovládání nástaveb.

 

Mezi nejvíce rozšířené pracovní sestavy nosičů Mercedes-Benz Unimog pro letní údržbu patří zejména spojení s nástavbami pro sečení a údržbu zeleně kolem komunikací a silniční zametací stroje. První skupina představuje zejména díky použití výložníkových svahových sekaček důležitou oblast použití Unimogů v období od jara do podzimu. Profesionální stroje zejména od firem MULAG a DÜCKER disponují propracovanou konstrukcí výložníku, která  je v kombinaci s řídící elektronikou a automatikou sečení schopna zvládnou i náročnou konfiguraci terénu a překážky na krajnici při zachování značné produktivity práce. Cepové hlavy sekaček s robustními noži jsou napojeny na vysokotlaké hydraulické okruhy, disponují značným výkonem a energií pro sečení velmi hustého porostu vč. náletů kosodřevin. Standardní otáčky hřídele cepové hlavy u těchto strojů dosahují hodnoty 2000 ot/min.     

 

Výraznou inovací a přínosem pro celkovou ekonomiku stroje představují čelní tandemové sekačky. Jedná se o stroje se dvěmi pracovními rameny, které zajišťují sečení krajnice a přilehlého svahu při pracovním záběru 2 x 1.2 m. Zejména v kombinaci s hydrostatickým plynulým pojezdem vozidla Unimog (pro plynule nastavenou rychlost od 0 do 25 km/h), komfortní ergonomickou kabinou a jedním pracovníkem obsluhy představují ideální a velmi výkonný prostředek pro letní údržbu komunikací. Z praktických zkušeností provozovatelů vychází možná průměrná pojezdová rychlost vozidla při sečení v rozsahu 2,5 až 5 km/h.

 

Tradičním způsobem využití vozidel Unimog v ČR je kombinace se silničním zametacím strojem.  Zametací nástavby pro Unimog jsou vždy v rychlovýměnném provedení, s časem na montáž a demontáž v rozsahu do 60 minut. Jedná je zejména o zametací stroje firem FAUN, Kobit Jičín nebo Trilety. Pro pohon nástavby je využíván hydraulický systém Unimog VarioPower s výkonem dle provedení od 40 do 102 kW. Jednomotorové uspořádání vozidla se zametací nástavbou nabízí maximální využití ložné plochy vozidla a jeho užitečného zatížení. Díky tomuto systému pohonu dosahuje sestava úspory pohonných hmot v rozmezí 1,5 až 2,0 l/h provozu oproti klasickému dvoumotorovému zametacímu stroji.  

 

Pro příležitostné nebo i celosezónní využití je k dispozici řada dalších výměnných adapterů pro údržbu zeleně (např. štěpkovače), seřezávače na údržbu krajnice, výměnné nástavby pro manipulaci s materiály nebo pracovní plošiny pro údržbu veřejného osvětlení a elektrických vedení.  

 

Celý článek je uveřejněn v čísle 6/10 časopisu Komunální technika.

Autor: Ing. Milan Kužel

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *