Prodeje už nejen v Evropě

Loňský i letošní rok jsou pro značku Avia, reprezentující výrobky společnosti Avia Ashok Leyland Motors s.r.o., tuzemského největšího výrobce nákladních vozidel v kategorii 6 až 12 tun, obdobím úspěchů na domácím i na zahraničních trzích.

Značka Avia prošla od poslední změny majitele v roce 2006 obdobím náročného procesu integrace do globálních plánů indické společnosti Ashok Leyland Ltd., která je součástí a vlajkovou lodí skupiny HINDUJA Group, globální holdingové společnosti, jež kromě automobilového průmyslu podniká i v dalších oblastech. Ashok Leyland je jedním z největších světových výrobců nákladních vozidel a autobusů – jen v loňském roce vyrobil celkem 94 000 vozidel! Díky této spolupráci se z lokálního výrobce nákladních vozidel pro střední a východní Evropu stala Avia v posledních letech globální značkou – Ashok Leyland pomohl Avii nejen překonat odbytovou krizi v letech 2008 – 2009. Díky rostoucímu exportu na nové trhy se Avii daří postupně se vracet na prodejní čísla z roku 2007, tedy před začátkem finanční krize, navíc se vozy Avia dostávají na trhy, kde dříve nepůsobily.

„Propojení produktového portfolia Avia a Ashok Leyland odpovídá novému trendu v automobilovém průmyslu, který odstartovala poslední globální krize. Tlak na snížení jak výrobních, tak provozních nákladů vozidel roste a jedinou odpovědí na tuto poptávku v celosvětovém měřítku může být spojení západních technologií a výrobních i obchodních kapacit rychle rostoucích trhů v Asii a Jižní Americe. Výsledkem spolupráce pak bude nabídka kvalitních a současně dostupných a ekonomicky velmi efektivních vozidel pro zákazníky z celého světa,“ představil dlouhodobé plány člen nejužšího vedení společnosti Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Tomáš Jiřička.

 

Jednoduché a odolné

Automobily Avia jsou díky optimalizovaným rozměrům vozidla jako celku i kabiny velmi kompaktní, navíc jsou variabilní a jednoduchost konstrukce přináší značnou odolnost a vysokou spolehlivost. Díky kombinaci pozinkovaného plechu s kataforicky nanášeným primárním lakem, plničem a krycím lakem snese kabina srovnání s karoseriemi osobních vozů. „Avia se za posledních 65 let vždy držela osvědčeného modelu – vyrábět auta co nejjednodušší konstrukce bez zbytečné elektroniky, s výjimečnou robustností pro extrémní odolnost a spolehlivost i v těch nejnáročnějších podmínkách. Dnes navíc v letňanském závodě vyrábí moderní vozy splňující emisní normy Euro 5, které se mohou směle rovnat s konkurencí největších evropských výrobců, Avia je velmi daleko i v oblasti podpory elektromobility – v USA jezdí stovky elektromobilů Smith Electric s podvozky a kabinami z Letňan,“ uvedl šéf marketingu a poprodejních služeb Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Michal Bačkovský.

 

Tradiční i nové trhy

Vozy Avia si drží dobrou pozici na domácím trhu, za výrazné podpory nového majitele se také společnosti v posledních letech podařil jak návrat na tradiční trhy ve střední a východní Evropě, které Avia v minulosti opustila, tak vstup na zcela nové trhy v západní Evropě. Prodeje vozidel Avia byly obnoveny v Polsku, Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku. Dceřiná distribuční společnost sídlící v Moskvě úspěšně rozvíjí nejen prodej nákladních vozidel Avia v celém regionu států bývalého Sovětského svazu, ale aktivně se podílí i na rozšíření produktového portfolia pro globální trhy – společném projektu výroby autobusů na podvozcích Avia s dodavatelem autobusových nástaveb z Volgogradu. V letošním roce došlo k uzavření dohody o distribuci vozidel Avia s významnými partnery ve Francii, Turecku a Izraeli, kam do konce roku zamíří první podvozky. V hledáčku firmy pak jsou, podle představitelů společnosti, rovněž státy Skandinávie či Beneluxu.

Současný odhad prodeje vozů Avia v  roce 2011 se pohybuje kolem 650 vozidel. Proti na jaře anoncovaným 1000 vozům je to pokles asi o 350 vozidel, ten je však způsoben výpadkem dodávek gliderů (podvozků s kabinou) pro elektromobily Smith Electric, vzhledem k situaci u amerického odběratele – tsunami v Japonsku způsobila odložení přechodu na nový model těchto elektrovozidel, a tím i výpadek z původně plánovaných 500 vozů na 200 v roce 2011. Z toho je patrné, že u všech ostatních segmentů – vozidel Euro 5 a speciálních projektů (Rusko, střední Východ, Argentina a další) se předpoklady plánu daří plnit.

 

Rozšiřují výrobní program

Společným projektem je výroba autobusů na podvozcích Avia s dodavatelem autobusových nástaveb z Volgogradu. Tento autobus o délce 9 metrů a kapacitě 36 cestujících se bude realizovat na podvozku Avia  a na ruském trhu byl model pro tento trh představen na zářijovém veletrhu COMTRANS v Moskvě. Pro evropský trh bude určen autobus, který se kvalitativně i vzhledově od ruského modelu bude lišit. Tento autobus se bude montovat v Letňanech a na evropském trhu bude prodáván pod značkou Avia. Po veletržní premiéře bude autobus homologován a k prodeji by měl být podle slov prokuristy AALM Tomáše Jiřičky ve druhém kvartálu 2012. Cena vozu ještě nebyla uvedena, ale podle slov zástupců Avie bude v segmentu autobusů o délce 9 metrů silně konkurenční.

 

(red)

Celý článek je uveřejněn v čísle 11/11 časopisu Komunální technika.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *