Pozor, jede „sedmadvacítka“!

Nechce se tomu ani věřit, že uplynul již rok, kdy firma Multicar představila loni v září na veletrzích Galabau v Norimberku a IAA v Hannoveru nový model vozidla M 27 2.0, kterým ve výrobě nahradila legendární typ řady 26.

Původní „emdvacetšestka“ získala za dobu, kdy se vyráběla, řadu příznivců, a proto i konstruktéři jejího nástupce „dvacetsedmičky“ měli nelehký úkol uspokojit náročné požadavky potenciálních zákazníků. Proto odborná veřejnost s napětím očekávala, jaká bude reakce prvních uživatelů mladšího ze sourozenců rodiny Multicar. Jak se osvědčí nově použitá pohonná jednotka a jaké budou první postřehy z provozu.

Po nutných homologacích, které byly zkompletovány v červenci tohoto roku, už našly první M 27 své zákazníky i v ČR. Přestože je na hlubší rozbory výsledků ještě brzy, ukazuje se již nyní, že parametry vozidla proklamované už před jeho uvedením na trh, nejsou žádným plácnutím do vody. M 27 se předvedla jako vyspělý pokračovatel bohaté tradice značky Multicar a je jisté, že na českém trhu zaujme velkou část zákazníků. Vozidlo je přístupnější i ekonomicky, a tím uspokojí poptávku po levnější alternativě k již osvědčenému typu Multicar Fumo.

 

Další z řady M

Představme si nový model vozidla M 27 2.0 podrobněji. Jak již bylo uvedeno, nahrazuje vozidlo M 26, jehož výroba byla ukončena letos v říjnu. Nový kompaktní transportér a nosič nástaveb je potomkem dlouhé typové řady M společnosti Multicar.

Nová M 27 2.0 je Multicar každým coulem. Se šířkou 1,62 m a výškou 2,19 m je stejně tak, jako dřív, mistrem úzkých uliček. Se svými 7,5 tunami celkové hmotnosti jízdní soupravy a až 2,7 tunami užitečné hmotnosti a třístranným sklápěčem uveze velkou zátěž. Třemi místy pro nástavby a pracovní hydraulikou s výkonem až 90 l při tlaku 200 bar poskytuje možnost pohonu pracovních nástaveb. Vozidlo je vybaveno motorem VW o objemu 2.0 l. Výkon motoru je 75 kW (102 k). Díky emisní normě Euro5  s bezúdržbovým filtrem pevných částic v uzavřeném systému je šetrný vůči životnímu prostředí. Motor splňuje normu EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), která představuje současné nejnáročnější evropské emisní standardy pro autobusy a nákladní automobily. Stejně jako ostatní vozidla značky Multicar splňuje  M27 2.0 nejpřísnější emisní normy a to jí umožňuje volný vjezd do vyznačených oblastí se zvýšenou ochranou životního prostředí.

S maximální konstrukční rychlostí až 110 km/h (N1) resp. 90 km/h. (N2) se může zcela plynule zařadit do dopravy. Díky nezávislému zavěšení kol a vinutým pružinám na přední nápravě jsou garantovány výborné jízdní vlastnosti. Pro citlivé manévrování v pracovním režimu se nabízí plíživý chod od 0,6 do 16,5 km/h. Vývojoví pracovníci kladli důraz také na ergonomii, komfort obsluhy a bezpečnost. Kabina typu Space-Frame nabízí bezvadný výhled na pracovní prostor a vozovku a řidiči také velmi mnoho prostoru pro pohyb. Pracovní nástavby lze ovládat pohodlně joystickem z kabiny řidiče. O dodatečný komfort se starají pohodlná sedadla, za příplatek klimatizace, nezávislé topení a mnoho dalších možností výbavy.

 

Transportér i nosič

Při výběru bude mít zákazník mnoho možností. Může zvolit ze dvou variant pohonu, a to 4 x 2 nebo 4 x 4, dvou rozvorů (2450 nebo 2990 mm) a mnoha variant výbavy. Navíc čtyři typové řady podle výbavy hydraulikou garantují uživateli to správné vozidlo pro požadované využití:

* M 27 2.0 T – transportér s třístranným sklápěčem, až 2,7 t užitečná hmotnost, 3,5 t přípustná hmotnost přípojného vozidla a 5 t celková hmotnost nabízí vysokou flexibilitu využití.

* M 27 2.0 B – transportér a nosič nástaveb s jednookruhovou hydraulikou o výkonu 45 l/min. / 200 bar  (pouze pro pohon stacionárních nástaveb).

* M 27 2.0 C – transportér a profesionální nosič nástaveb s jedno- nebo dvouokruhovou mobilní hydraulikou (tedy dvě varianty) s možností propojení hydraulických obvodů (2×45 l/min. / 200 bar).

Jak vidno, ve všech případech lze nabízet tento stroj jako transportér. I když většina současných zákazníků, kteří se rozhodují pro značku Multicar, volí většinou tuto techniku pro schopnost nést nástavby, velká část klientely upřednostňuje také schopnost vozidel nést při své velikosti poměrně značný náklad. Tím i tento nový stroj, stejně jako všechny souběžně vyráběné modely značky, umožňuje využití jak v komunální, tak i dopravní sféře.

Při použití hydrauliky podvozku mohou všechny tyto podvozky Multicar pracovat s kontejnerovými nosiči, nástavbovými jeřáby a dalšími nástavbami určenými pro převoz nákladu. Současné využití stejného podvozku pro komunální činnosti se však nevylučuje. Tak různorodé je využití podvozků Multicar, včetně nové „sedmadvacítky“. Je zřejmé, že M 27 přináší zákazníkům oživení nabídky a nové možnosti využití. Její předností je při zachování cenové hladiny svého předchůdce zvýšení kvality a výkonů, jako nosnosti, rychlosti apod. při současném snížení provozních nákladů. Použití známé pohonné jednotky s nižším objemem, při zachování výkonu a zvýšení točivého momentu, zaručuje snížení spotřeby proti svému předchůdci o 15 – 20 %. Během krátké doby, po kterou je M 27 uvedena na trh v ČR, našla již své příznivce, a to i v kombinaci se speciálními typy nástaveb jako je například hydraulická ruka. Již první obchodní výsledky jasně ukazují, že volba koncepce nového vozidla byla trefou do černého.

(red)

Celý článek je uveřejněn v čísle 11/11 časopisu Komunální technika.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *