Poprvé v ČR: Dva v jednom šetří finance i čas

Svoji oficiální premiéru v České republice si v rámci předváděcí akce ZIMA 2012/2013, kterou pořádala koncem ledna na letišti v Havlíčkově Brodě akciová společnost PEKASS, odbyly kombinované stroje německého výrobce ATC modely ATR GREEN POWER (Asphalt-Thermo-Recycler) umožňující efektivní využití surovin, jejich opětovné použití a opravy výtluků přímo na místě. Kombinace termokontejneru a recyklátoru frézovaný asfaltový materiál i nalámané kry nejen zpracuje, ale zároveň umožní jeho aplikaci při vysprávce povrchů komunikací.

Zařízení ATR GREEN POWER se pohybuje na tandemovém přívěsu se vzduchovými brzdami a odpružením umožňujícím zvedání a spouštění podle potřeby. Tím získává stroj vždy ideální pozici pro optimální zpracování, promíchání i vyprazdňování materiálu. O správný náklon a ideální promíchání materiálu se stará kompletní hydraulická nivelace. Stroj je poháněn dieselovým motorem se spotřebou jednoho litru nafty na pracovní hodinu.
Materiál v podobě frézovaného asfaltu a ker je získáván přímo na místě z popraskaných a jinak poškozených ploch jejich nadrcením. Asfaltové kry jsou vhodné do rozměrů 400 x 300 x 100 mm. ATR GREEN POWER disponuje hydraulicky sklopnou korbou a otvorem pro plnění pracovního prostoru recyklátoru nakladačem. Kapacita termokontejneru činí čtyři tuny materiálu a výkon recyklátoru představeného stroje ATR GREEN POWER je sedm tun materiálu za hodinu. Na jednu tunu materiálu spotřebuje stroj asi 9 litrů topného oleje.
Po prohřátí, rozmělnění a promíchání s pojivem v recyklátoru je materiál dopravován speciálním vynášecím šnekovým dopravníkem do termokontejneru. Zde je dále prohříván na 175°C uchováván až do svého opětovného použití při vysprávce v ideální technologické teplotě pokládky.
Teplota materiálu používaného při výspravě komunikací se pohybuje okolo 150 – 170°C. Vyprazdňování kontejneru je řešeno šnekovým dopravníkem a otočným výhazovým žlabem. Tak je možné rozprostírat a rozvrstvovat materiál na opravovanou plochu přesně podle potřeby jak přímo na místě naplnění starým asfaltem, tak kdekoli jinde v terénu podle potřeby.
„Českou předpremiéru s praktickou ukázkou jsme uspořádali již v listopadu 2012 a ohlasy profesionálů byly velmi pozitivní. Uživatel totiž nemusí řešit problém, kam s odfrézovaným starým materiálem a hlavně není třeba nakupovat takové množství nového. Materiál po recyklaci je kvalitní a díky tomu se velmi snižují náklady na opravy komunikací. Rentabilita tohoto zařízení je tedy skutečně vysoká,“ vypočítává hlavní výhody vedoucí divize komunální a silniční techniky společnosti PEKASS Jaroslav Mai.

Před výspravou předehřát

Označení „dva v jednom“ je možné použít i pro další stroj značky ATC a to model GREEN MASTER 25.
Termokontejner s objemem zásobníku tři tuny má na zadním čele integrovaný plynový ohřívač povrchu. Před aplikací teplé obalované směsi je vozovka prohřátá do hloubky zhruba 5 cm a po předehřátí teprve probíhá vlastní pokládka asfaltové vrstvy. Teplota vozovky je kontrolována elektronicky a nemůže tedy docházet k nežádoucímu přehřátí a poškození. Vysprávka povrchu, ať již jde o praskliny či výmoly, je tak efektivnější a dlouhodobější.

Popisek: Kombinace termokontejneru a recyklátoru GREEN POWER šetří čas i materiál. Ekonomické, ale také ekologické výhody jsou tedy zřejmé

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *