Německé duo v České Lípě

Mezi nejužší špičku hráčů podnikajících v odpadovém hospodářství ve střední a východní Evropě patří mezinárodní koncern AVE s více než 160 pobočkami v České republice, Rakousku, Maďarsku, Německu, Moldavsku, Rumunsku, na Ukrajině a Slovensku.

Dceřiná společnost AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o., působí na území České republiky již osmnáctým rokem a poskytuje především komplexní portfolio „odpadových“ služeb.

 

V hlavní roli odpady

Některé pobočky poskytují široké spektrum činností ve prospěch měst a obcí. Jmenovat lze například Českou Lípu. Tamní provozovna AVE nás zaujala kromě jiného tím, že vsadila na univerzální nosiče nářadí Holder. Nejen na ně jsme si přijeli do bezmála čtyřicetitisícového severočeského města na řece Ploučnici v Libereckém kraji posvítit.

„Věnujeme se svozu komunálního, velkoobjemového, nebezpečného a separovaného odpadu pro obce i podnikatelské subjekty. Provozujeme i sběrné dvory. Zajišťujeme zimní a letní údržbu komunikací v České Lípě a Novém Boru a silnic první třídy v okresu. Poprvé jsme letos v zimě udržovali silnice druhé a třetí třídy na Jablonecku. Na starosti máme asi jednu třetinu zelených ploch v České Lípě. Trávu sekáme i v okolí silnic první třídy a staráme se o dopravnímu značení. Poskytujeme poradenské služby v ekologii, odpadovém hospodářství a dalších komunálních službách pro města, obce i firmy. Máme zhruba dvacet vozidel a 44 zaměstnanců,“ představil ve zkratce českolipskou provozovnu AVE její ředitel Martin Kalvas.

 

Především nosiče Mercedes

Na svoz komunálního odpadu zde používají dvou- a tříosé podvozky Mercedes-Benz s nástavbami Zoeller, Faun a Ros Roca o objemech 16 až 22 m3. Při svážení velkoobjemového odpadu se uplatní tříosé nosiče M-B s natahovacím hákem od firem Meiller a Palfinger, u separovaného odpadu s hydraulickou rukou. Řetězové nástavby Meiller na menší kontejnery jsou umístěny rovněž na podvozcích M-B.

K zimní údržbě silnic první třídy slouží nosiče M-B Axor a Actros s radlicemi a sypacími nástavbami o objemu 5 a7 m3. V České Lípě jezdí z velké techniky MB Atego s doplňky, v Novém Boru MB Unimog. „Na chodníky v obou městech jsme používali podvozky Ladog a nově jsme si pořídili nosiče Holder,“ upřesnil Martin Kalvas a pokračoval: „Staráme se o 56 hektarů městské zeleně a z žací techniky nám slouží traktory Iseki SXG a Etesia.“

 

Zima na jedničku

Prvním Holderem v AVE Česká Lípa se stal nejprodávanější C 245, nástupce typu 2.42. Vůz s poloměrem otáčení 2,4 m a permanentním pohonem všech kol a uzávěrkou diferenciálu pohání čtyřválcový turbodiesel Kubota o výkonu 42 k. Šířkou 1230 mm je určen především k údržbě chodníků. K dobré manévrovatelnosti a výjezdu na obrubníky přispívá kloubové řízení v obou osách. Široká nabídka příslušenství dělá z nosiče celoročního pomocníka měst a obcí. Pohonem nářadí může být hydraulika nebo – pro energeticky náročnější příslušenství (např. sněhová fréza, mulčovač, žací ústrojí se sběrem nebo štěpkovač) – kardanový hřídel.

Členem vozového parku, zprvu především jako prozíravě nakoupená „zimní“ posila, se stal Holder C 245 na podzim roku 2009, tedy těsně před platností tak zvaného chodníkového zákona. „Inspirovali jsme se u naší pobočky AVE v Ústí nad Labem, která již tento nosič měla. Pořídili jsme si ho s kartáčem a šípovou radlicí a sypačem o objemu 0,5 m3 od firmy Simed kvůli údržbě úzkých chodníků. Před platností zákona jsme jich měli na starosti 48 kilometrů, nově nám přibylo 21 kilometrů. Také díky novému stroji jsme loňskou zimu zvládli. Na zeleň máme žací ústrojí o šíři záběru 150 centimetrů se sběrem do nástavby objemu 1 m3. Použít můžeme i mulčovací vložku,“ vysvětlil ředitel Kalvas.

 

Každému na míru

Kvůli dobrým zkušenostem s nosičem C 245 se rozhodli v České Lípě pořídit mu sourozence. Větší Holder M 480 (dříve C 4.74) přibyl do parku techniky loni v listopadu se šípovou radlicí a „kubíkovým“ sypačem na inert v kombinaci se solankou od firmy Simed. Na jaře si zde pořídí zametací nástavbu s odsáváním.

V modelu M 480 tepe čtyřválec Deutz s výkonem 77 k. Výhodná, například při jízdě dvěma koly na vyvýšeném chodníku, je možnost stranového natáčení předních ramen v ose a tedy vodorovného nastavení pracovního nářadí. Za zmínku stojí i velmi široké pneumatiky, s nimiž nosič nepoškozuje podloží.

Výrobce staví stroje na míru, a tak uživatelé této techniky obdrží, co chtějí a neplatí to, co nepotřebují. Dodací lhůty se pohybují od jednoho do dvou měsíců. Nutno je zmínit pohotový servis, který zajišťuje non stop dovozce nosičů Holder do České republiky, akciové společnosti KIS plus z Litoměřic.

„Hlavním rozhodovacím faktorem pro nákup Holderů byla možnost jejich celoročního využití. Univerzálním nosičům jsme dali přednost před jednoúčelovými stroji především z finančních důvodů, kdy stačí pouze jeden podvozek, a to při dobré kvalitě odvedené práce,“ doplnil Martin Kalvas.

Téměř 70 strojů Holder, které prodala společnost KIS plus v České republice za posledních pět let, řadí tuto techniku mezi značky, s nimiž je nutno počítat.

 

Jan Kroupa

 

Celý článek vyšel v časopise Komunální technika 3/11.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *