Na vznášedle za kapitálními kapry i technikou

Jak spolu souvisejí rybářská soutěž, motory Briggs & Stratton, Vanguard, zahradní technika a vznášedlo? Na první pohled by se mohlo zdát, že spojitost lze nalézt jen těžko. Ale opak někdy bývá pravdou...

Briggs & Stratton Carp Marathon Praha se uskutečnil v polovině srpna na řece Vltavě. Tento závod v chytání kaprů zaštítila jako generální partner společnost Briggs & Stratton, která připravila také část doprovodného programu s ukázkami práce zahradní techniky a jízdami na záchranářském vznášedle.
Pětidenního maratónu probíhajícího v 36 sektorech na březích Vltavy se zúčastnilo 32 dvoučlenných týmů a některé úlovky byly vskutku kapitální (největší ulovený kapr vážil 9,5 kg). Ovšem i některé úlovky z vystavených exponátů techniky byly přinejmenším zajímavé a jedno měly společné. Jejich pohonnými jednotkami byly motory Briggs & Stratton a Vanguard.

Ukázky zahradní techniky

Výstavku zahradní techniky uspořádala společnost Briggs & Stratton CZ ve spolupráci s firmou Motor Jikov Green, která zastupuje na českém trhu hned několik značek.
Jako novinku představila zahradní traktor Simplicity ELT2642RDF poháněný dvouválcovým motorem Briggs & Stratton s výkonem 26 koní a šířkou pracovního záběru 107 cm. Traktor s hydrostatickým systémem pojezdu umožňuje rychlost pojezdu 9 km/h vpřed a 4,5 km/h vzad. Pracovní ústrojí s centrálním nastavením výšky sečení (38 až 89 mm) je tvořeno dvěma noži. Stroj se zadním výhozem je vybaven sběrným košem o kapacitě 350 litrů. Volitelně je možné s traktorem i mulčovat, popřípadě jej v zimě doplnit sněhovou radlicí.
Ručně vedené sekačky zastupovaly značky Murray a Snapper taktéž s pohonnými jednotkami Briggs & Stratton. Novinkou v nabídce je sněhová fréza B & S BM924E.
B & S to nejsou jen vertikální motory, ale i elektrocentrály, tlakové myčky a čerpadla. Právě elektrocentrály určené pro volnočasové aktivity přivedly firmu k partnerství soutěže v rybolovu. Ve Velké Chuchli, kde ukázky techniky po celých pět dnů probíhaly, se představila například elektrocentrála pro profesionální i spotřebitelské využití PROMAX 3500A vybavená motorem Briggs & Stratton Vanguard OHV s nízkými hodnotami emisí. Centrála je vybavena ručním sytičem a plovákovým karburátorem pro snadný start.

Po souši i po vodě

Pro návštěvníky akce i náhodné kolemjdoucí byly bezpochyby největším tahákem ukázky práce záchranářského vznášedla vyrobeného ve Velké Británii. Stroj pracuje v rámci maďarského záchranářského projektu „Armadillo – Hovercraft Rescue & Response Support Unit“ a své uplatnění nachází při vyhledávání osob a záchranářských pracích například při povodních. Jak poznamenal kanadský pilot vznášedla John Maczko, který projekt Armadillo zaštiťuje, jde o stroj mající blíž k letadlu než k lodi. „Své uplatnění má kromě záchranářských akcí například v zemědělství při mapování škod po záplavách, nebo aplikaci chemických prostředků při hubení komárů a podobně. Navíc díky svým vlastnostem neničí podmáčenou půdu. Zasahovalo už i při sportovních akcích a uplatňuje se i při záchraně životů kupříkladu při prolomení ledové plochy. Pohybuje se zhruba ve výšce 30 cm nad povrchem, proto je manipulace s ním možná na jakkoli hluboké vodní ploše,“ vysvětluje Maczko.
Pohonnou jednotkou vznášedla je horizontální dvouválcový benzínový motor Vanguard s výkonem 35 koní a tento výkon plně dostačuje. Stroj je vybaven jednou vrtulí vytvářející proud vzduchu. Zhruba 30 % je vháněno pod vznášedlo do vaků, které stroj zvedají, další vzduch zabezpečuje pohon vznášedla. Změnu směru reguluje obsluha řídítky, která ovládají dvě kormidla umístěná za vrtulí. Na pravém řidítku je instalováno ovládání plynu, brzdění obstarávají fyzikální zákony.
„Při naší práci bývá největším nepřítelem vítr. Pokud jeho rychlost překročí únosnou mez (max. 60 až 80 km/h), není již ovládání vznášedla bezpečné,“ upozorňuje Maczko.
Na vodě je nosnost představeného menšího modelu 250 kg, na souši a ledu ještě o 50 kg vyšší a odpovídá s rezervou hmotnosti zhruba třech osob. I když se to na první pohled nezdá, vznášedlo není nikterak pomalé. Na vodě pouze s pilotem vyvine rychlost 65 km/h, pokud je zatíženo dvěma osobami je rychlost o 10 km/h nižší. Pokud pracuje pilot na souši, může se pohybovat rychlostí až 80 km/h a na ledě i 95 km/h. „To už je ovšem extrém, ale někdy jde při záchranářských pracích v prvé řadě o čas,“ dodává John Maczko.

Popisek: Záchranářské vznášedlo s motorem Vanguard (35 k) se pohybuje zhruba 30 cm nad zemí 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *