Na scéně traktorové nosiče

U příležitosti oslav dvacátého výročí založení značky CTS-servis – Container Transport Systems nabídla akciová společnost CTS-servis při dni otevřených dveří možnost vstupu do svého areálu v Okřínku nedaleko Poděbrad. Zhruba stovce příchozích servírovala kromě bohatého občerstvení a pestrého zábavného programu také nezbytnou porci odbornosti včetně možnosti vstupu do těch nejtajnějších komnat.

Současná firma CTS-servis s osmdesáti zaměstnanci navazuje na činnost dřívější Strojní a traktorové stanice Okřínek. Již od roku 1985 je rozhodujícím českým výrobcem jedno- a dvouramenných nosičů kontejnerů na automobilových podvozcích.

Pestrá paleta výrobků Předností je snadná výměna systému kontejnerových nástaveb a vysoká efektivita při manipulaci s materiálem prakticky všeho druhu. CTS-servis vyrábí též široké spektrum kontejnerů samotných, věnuje se navíc speciálním nástavbám, jeřábům, zemědělským strojům a vykrývá další zakázky strojírenského charakteru.
Kromě komunálních služeb směřuje produkce společnosti do odpadového hospodářství, stavebnictví, autodopravy, zemědělství, lesnictví a pro potřeby armády či hasičů. Významný podíl výroby je určen pro zahraniční trhy, kde se uplatňuje až 80 procent obratu. Vyjma vlastních výrobních a administrativních prostor v Okřínku má firma poměrně hustou síť pětačtyřiceti prodejních a servisních míst po celé České i Slovenské republice. Tato střediska se rozdělují podle rozsahu poskytovaných činností.

Nástavby pro všechny podvozky „S výrobou nosičů kontejnerů máme dlouholeté zkušenosti, jež vyústily ve vysokou technickou úroveň a dílenské zpracování včetně servisu. Důkazem toho je úspěšný export do zemí Evropské unie a s pomocí nizozemské firmy HYVA do celého světa. Díky vlastní vývojové kanceláři byla malosériová výroba nosičů kontejnerů zahájena v roce 1985 právě v STS Okřínek, kde měla v té době strojírenská výroba již dlouholetou tradici,“ vysvětlil nám regionální obchodní zástupce CTS-servis Milan Bartoníček.
Zprvu šlo o kontejnerové nástavby na podvozky Škoda MTSP a od roku 1990 i na automobily AVIA, LIAZ a Tatra. Dnes již je podnik schopen dodat nosič kontejnerů prakticky pro všechny značky na trhu, od menších – například Mitsubishi Canter, Isuzu či Ford, až po ty největší MAN, Volvo, Scania, Renault, IVECO, Mercedes-Benz a další. Výrobní program zahrnuje jednoramenné (hákové) i dvouramenné (řetězové) nosiče kontejnerů a výměnné nástavby. Na ně lze umístit buď tak zvanou pasivní nástavbu v podobě kontejneru na přepravu různého materiálu či nástavbu aktivní, například v podobě sypače, cisterny až po montážní plošinu.
Stejně jako nosiče je schopen výrobce dodat kontejnery podle přání zákazníka s tím, že základní (standardní) řada je rozdělena podle délky. Výška pak určuje objem kontejneru, který se pohybuje v rozmezí od 2 m3 až do 40 m3. Jediným limitem jsou legislativní požadavky na hmotnost a velikost nádoby. „Jde o základní stavební prvky, které jsme schopni přizpůsobit požadavkům uživatelů. Kromě podniků komunálních a odpadových služeb nabízíme například i nástavby pro odtah vozidel a značný počet našich výrobků směřuje i do zemědělství,“ upřesnil Milan Bartoníček.

Prosazují se návěsy Letos je to již 27 let, kdy zahájili v Okřínku vývoj a výrobu auto-traktorového kontejnerového sytému přepravy, což souviselo především se vzrůstajícími požadavky na přepravu zemědělských produktů a surovin. Po roce 1990 však zájem zemědělců nebyl příliš vysoký, a tak návěsy upadly částečně v zapomnění a ke slovu se přihlásily znovu až před pár lety, hlavně v souvislosti s modernizací traktorového parku a rozšířeným využitím těchto strojů i mimo zemědělství. Svou roli jistě sehrála i ekonomicky stále náročnější automobilová doprava. Dnes slaví traktorové nosiče kontejnerů, kromě zemědělství, úspěch i při práci ve prospěch malých měst a obcí.
„Nosnou myšlenkou je, že zákazník buď má nebo si pořídí traktor jako všestranného pomocníka na poli i ve městech a obcích a k němu si potom zakoupí kromě dalšího vybavení i kontejnerový návěs. Proto jsme se pustili do jejich vývoje a výroby hned v několika modifikacích podle poptávky uživatelů. Nyní nabízíme všechny výkonové kategorie nosičů kontejnerů pro traktorové návěsy obyčejně o jedné až třech nápravách s tím, že umíme nabídnout i čtyřnápravové. Jejich užitečná hmotnost – nosnost se pohybuje v rozmezí od pěti až do 22 tun. Celková hmotnost největší sestavy může být až 35 tun. Podle možností, provozních podmínek, typu traktoru a přání zákazníka jsme schopni přizpůsobit různé typy závěsných ok oje, odpružení náprav, velikost pneumatik popřípadně i dalšími doplňky,“ doplnil M. Bartoníček.

Význam traktorů roste Vzhledem k tomu, že návěsy lze kombinovat s více typy traktorů, je na zvážení budoucího uživatele, zda má ve všech nosičích stejný hydraulický olej a vybere si proto pohon nástavbového mechanismu od hydrauliky traktorů. Není-li o tom zcela přesvědčen, využije samostatné hydraulické čerpadlo s pohonem od vývodového hřídele traktoru. Tato varianta je sice dražší, ale garantuje jistotu uzavřeného systému, protože hlavně moderní traktory jsou na mísení olejů a jejich čistotu citlivé. Výhodou je v tomto případě i dálkové ovládání bez použití „nepříjemných“ propojovací kabelů.
„Traktory se rozšířily do mnoha oblastí mimo zemědělství. Dnes nejsou využívány jen jako tahače, ale univerzální nosiče nářadí, známé třeba v agregaci se štěpkovači, odmetacími kartáči, sněhovými pluhy, frézami všeho druhu, nebo vyžínacím zařízením. Podstatnou výhodou je, že na traktory mejsou uplatňovány tak finančně náročné legislativní nároky jako na automobilovou dopravu a obsluze stačí řidičské oprávnění na traktor a navíc nemusí absolvovat psychotesty. Nyní již jezdí v České republice celá řada návěsů všech tonáží a velikostí,“ uzavřel regionální obchodní zástupce CTS-systems Milan Bartoníček.

Popisek:
Podvozek Mitsubishi Canter 4 x 2, 7,5 tun+ CTS 5034

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *