Motorový kocour, postrach všech hlodavců

Tak trochu stavebnímu kolečku s motorem a několika „hejblaty“ se podobá mobilní stroj Humus na hubení myší a dalších pod zemí žijících hlodavců od německé firmy Maschinenfabrik Bermatingen GmbH.

Společnost se prioritně zabývá mulčovací technikou a zmíněnou „vychytávku“ v podobě třešničky na dortu začala vyrábět na zakázku pro švýcarského zadavatele zhruba před 18 lety; pod vlastní značkou Humus potom od roku 2009.
V České republice předvedl stroj výhradní zástupce pro techniku Humus, kopřivnická společnost Agrocar, na loňských Dnech zahradní a komunální techniky v Havlíčkově Brodě. Letos na jaře jsme si ho zapůjčili a podrobili redakčnímu testu.

Popis a funkce V letáku výrobce slibuje rychlý a spolehlivý účinek v boji proti hlodavcům na loukách, zahradách, golfových a fotbalových hřištích, dalších sportovních areálech, v sadech, parcích, vinicích a dalších plochách, na jejichž pěkném vzhledu záleží. Důležitou informací je, že „hubič“ neškodí okolním rostlinám i živočichům, kteří by mohli mrtvou myš pozřít.
Stroj vytváří silně dýmající směs plynů, která se vhání do systému chodbiček a hlodavce šetrně a rychle zabíjí. Základem a pohonem hubiče je čtyřtaktní motor Briggs & Stratton Vanguard . Z plastové desetilitrové nádrže na směs benzínu a nafty putuje médium s pomocí čerpadla do komory pro dodatečné spalování. Zde vyprodukovaný plyn se přivádí k otvorům kovovou ohebnou hadicí zakončenou fixačním zvonem se čtyřmi trny pro dobré ukotvení. Obsluha má po ruce praktickou sondovací tyč pro vyhledání tunelů a rozšíření otvorů pro vhánění plynu. K rychlým a pohodlným přesunům slouží řídítka a bantamové kolo.
Po nastartování se nechá motor zahřát při volnoběžném chodu po dobu pěti minut na pracovní teplotu. Mezitím je možné si připravit otvory o průměru zhruba pěti centimetrů pro vhánění plynu do systému chodeb.
Po zahřátí motoru se zvýší výkon na maximum. Plyn se začne vyvíjet po otevření ventilu u nádrže se směsí. V té době už je nutno mít ukotvený zvon nad otvorem. Za pět minut se podle výrobce vyvinou zhruba 2 m3 plynu, což ošetří asi 50 m podzemních chodeb. Otvory, z nichž uniká dým, je potřeba utěsnit, aby plyn zůstal pod zemí co nejdéle.

Hodnocení Už při transportu stroje, který se pohodlně vejde do osobního automobilu včetně „krátké“ Fabie, jsme ocenili jeho rozměry, které lze ještě rychle a jednoduše zmenšit sklopením madel. Vlivem nízkého těžiště je hubič velmi stabilní a na velkém bantamovém kole se snadno a lehce přemísťuje po pozemku.
Nejenom kvůli možnému nebezpečí popálení o horkou kovovou hadici, která vede plyn, nezaškodí prostudovat si a hlavně dodržovat bezpečnostní pokyny v návodu, které obyčejně přeskakujeme. Stroj je pochopitelně zakázáno používat u uzavřených prostorech a pracovat s ním je třeba pokud možno s větrem v zádech. Vzhledem k hladině hluku kolem 85 dB a možnému úniku plynu mimo podzemí doporučujeme brát ohled na sousedy.
S pomocí hubiče jsme ošetřili plochu asi 2000 m2, což obnášelo šest pětiminutových cyklů. Vyplatí se důkladná příprava otvorů („šachet“) včetně zajištění průchodnosti podzemních chodbiček („štol“). Objektivně se výsledek snažení hodnotí obtížně, subjektivně čerstvých děr po hlodavcích za týden značně ubylo. Protože trvalé vyhubení hlodavců nelze v otevřeném prostoru zaručit, ošetření pozemku je třeba opakovat.
Společnost Agrocar prodává testovaný stroj za zhruba 43 000 korun včetně daně, což je nad finanční možnosti většiny běžných uživatelů. „Kouřícího kocoura“ ale nepochybně přivítají města, obce, zahrádkářské spolky, sportovní kluby s travnatými plochami, golfové resorty nebo poskytovatelé služeb v oboru.

ZÁKLADNÍ PARAMETRY MOBILNÍHO STROJE NA HUBENÍ MYŠÍ HUMUS Rozměry (mm)
D x V x Š 1200 x 550 x 500
Hmotnost (kg)
Prázdný 37
S provozními látkami 52
Motor
Výkon (kW/k) 4,8/6,5
Spotřeba (l/hod) asi 0,7
Objem nádrže (l) 3,8
Dodatečné spalování
Směs motorové nafty a bezolovnatého benzínu v poměru 1 : 50
Objem nádrže (l) 10,5
Spotřeba (l/hod) asi 2,5
Výfukové plyny
Objem (l/min) 75 – 115

Popisek:  „Kocour“ v akci – vpravo nádrž na směs benzínu a nafty. Z komory pro dodatečné spalování vede kovová hadice plyn přes fixační zvon do podzemního systému chodeb. Užitečnou pomůckou je sondovací tyč (vpravo vedle motoru), s jejíž pomocí lze vyhledávat a rozšiřovat otvory

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *