Modernizace strojového parku přináší ovoce

V rámci pravidelné každoroční obnovy technického parku přibyl v listopadu do flotily svozových vozů společnosti Komwag, podniku čistoty a údržby města, nový podvozek Mercedes-Benz Actros s nástavbou RosRoca Olympus, jež podle příslušné legislativy uveze 5,5 tuny komunálního odpadu. Nová souprava tak vhodně doplnila stávající škálu vozidel, která jsou ve městě nasazována podle potřeb a hlavně možností průjezdnosti pražských ulic.

Jak uvedl technický ředitel společnosti Komwag Ing. Jan Petružálek, firma využívá devět až deset svozových souprav. „Vzhledem k tomu, že životnost a ekonomický provoz soupravy je zhruba deset let, pořizujeme většinou jedno nové auto ročně, aby docházelo k pravidelné obměně. V posledních letech se nám velmi osvědčuje spojení podvozků Mercedes-Benz a nástaveb RosRoca. Jsme spokojeni nejen s nespornou profesionální kvalitou techniky, ale i přístupem dodavatelů. Podvozky nám připravuje a servisuje společnost VSP Auto Plzeň, svozové nástavby dodává a v posledních letech i zabezpečuje jejich montáž firma HANES. S tou spolupracujeme již řadu let a dá se tedy říci, že jsme společně prošli technickým vývojem nástaveb a velký pozitivní technický posun je možná tak trochu i důsledkem našich praktických zkušeností a připomínek. První nástavbu nové generace RosRoca Olympus s kapacitou 22 m3 jsme pořídili zhruba před rokem a doufáme, že ta, kterou přebíráme dnes, bude fungovat stejně dobře.“

Dodací termíny jsou teď výrazně kratší

Jednu z výhod spolupráce se společnostmi VPS Auto a HANES vidí Jan Petružálek v podstatném zkrácení dodacích termínů. „Ještě před několika lety, když jsme novou soupravu objednali v březnu, byla šance, že dodávka bude splněna do konce kalendářního roku. Dnes je dodávka uskutečněna přibližně do tří měsíců po podpisu smlouvy.“ „Výrobci podvozků mají termíny dodání tak dva měsíce, my jsme začali nástavbu montovat před dvěma týdny a již je hotová. Tím, že montáž realizujeme sami, ušetříme minimálně měsíc,“ poznamenává jednatel společnosti HANES Filip Hachle.

Podvozek se zesílenými prvky

Mezi osvědčené standardní komunální podvozky patří Mercedes-Benz Actros 1832. Jde o dvouosé vozidlo s pohonem zadní vzduchem odpružené nápravy. Pohon je zajištěn šestiválcovým motorem o výkonu 320 koní a splňujícím normu Euro 5.
„Osazení takovýmto motorem je pro nás velice důležité. Jelikož od začátku roku 2013 nesmí do centra Prahy vozidla, která nesplňují alespoň normu Euro 4. Díky pravidelné obnově technického parku tuto podmínku splňují všechny naše vozy, což pokládám nesporně za naši konkurenční výhodu,“ zdůraznil Jan Petružálek.
Podvozek je oproti standardu zesílen speciálně pro komunální nasazení, jelikož při běžném provozu dochází k častému přetěžování zadní nápravy. Problém s dotížením přední nápravy vyřešil výrobce v případě modelu Actros použitím větší a těžší kabiny a větším motorem. K dalším úpravám pro komunální nasazení patří například ocelový nárazník a schůdky. Pro provoz v městských ulicích jsou velice důležití i příznivé nájezdové úhly a hlavně automatizovaná převodovka, díky níž klesá spotřeba pohonných hmot zhruba o deset procent. Provozovatel určitě také ocení inteligentní servisní systém. Vozidlo si „samo“ kontroluje stav oleje, počet odpracovaných motohodin a další údaje o provozu. Na základě toho hodnotí potřebný servisní interval. Když tedy obsluha vidí, že servisní zásah není nutný, do servisu nemusí. Podvozek je navíc maximálně bezúdržbový, nejsou na něm žádné mazací části, mazání se odehrává až v servisu. Z důvodu častého rozjíždění a zastavování svozové nástavby je vozidlo opatřeno dvoukotoučovou spojkou.

S novým řídicím systémem

Svozová nástavba RosRoca Olympus je oproti loňskému dodanému většímu vozidlu vybavena novým řídicím systémem obsahujícím velké množství prvků diagnostiky a především komunikujícím s obsluhou stoprocentně v českém jazyce. Servisní interval nástavby se pohybuje na úrovni 300 odpracovaných motohodin, ale je třeba zdůraznit, že jde o motohodiny odpracované samotnou nástavbou a nikoli podvozkem. V případě vytížení, jaké se dá u společnosti Komwag očekávat, dosáhne servisní interval přibližně devíti měsíců.
Obsluha může sledovat všechny pracovní procesy na monitoru s inteligentním displejem. Nejde jen o přenos z kamery sledující při práci zadní část nástavby, na displeji se objevují i informace o činnostech dalších součástí nástavby.
„Podle příslušné legislativy je nástavba schválena pro odvoz 5,5 tun odpadu a podle technické hmotnosti podvozku je možné uvézt i 6,5 tuny. Nicméně absorbční kapacita dosahuje až 550 kg/m3, do nástavby se tak může vejít téměř 8 tun materiálu. Proto je vždy lepší zvolit těžkou řadu podvozku, jelikož je plně v rukou obsluhy, aby vozidlo zbytečně nepřetěžovala a nesnižovala tak jeho životnost. Při dodržování všech doporučení obsluhou se dá říci, že největší náklady na chod soupravy jsou ty provozní reprezentované v první řadě spotřebou pohonných hmot. A s kombinací nástavby Olympus a podvozku Actros se dá vymyslet jak ušetřit,“ poznamenává Filip Hachle.

Olympus je u uživatelů oblíben

Firma HANES dodala v roce 2012 na český trh 18 kusů nástaveb RosRoca Olympus. Jelikož se v České republice celkově prodá okolo sedmdesáti svozových nástaveb s lineárním systémem stlačování za rok, je nástavba Olympus na trhu důležitým hráčem. Trend se sice posouvá směrem k tříosým podvozkům, ale i dvouosá vozidla nacházejí především ve městech stálé uplatnění díky své délce a lepší manévrovatelnosti.
„Působíme především v centrálních částech Prahy. Tomu je třeba přizpůsobit i vozový park. Škála námi používaných vozidel tak zahrnuje jak ta tříosá s velkou kapacitou, tak i ta menší dvouosá. Hodně používáme soupravy s kapacitou nástavby 16 m3, ale nechybí ani vozidlo s nástavbou 11 m3, jež sváží odpad například z parkovacích prostor a podobně. Důležitá je samozřejmě dokonalá znalost terénu a následná skladba harmonogramu svozu. Nová nástavba do něj určitě dobře zapadne,“ uzavírá výkonný ředitel společnosti Komwag Jaroslav Stružka.

Popisek:  V listopadu 2012 obohatila park společnosti Komwag, podniku čistoty a údržby města svozová nástavba RosRoca Olympus na podvozku Mercedes-Benz Actros

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *