Malé vozidlo s velkými možnostmi

Na loňském mezinárodním veletrhu IFAT Entsorga pořádaném v květnu v německém Mnichově se mohli návštěvníci poprvé seznámit s modelem nového univerzálního komunálního nosiče RASCO MUVO. České premiéry se dočkal v lednu letošního roku v Havlíčkově Brodě při příležitosti předváděcí akce, kterou zde uspořádala společnost Pekass, generální dovozce produktů značky Rasco do České republiky.

Na vývoji nového univerzálního nosiče Muvo s širokou škálou možností použití při údržbě měst a obcí pracoval jeho chorvatský výrobce několik let. A s počátkem jeho výroby vstupuje značka Rasco, kterou již tuzemští uživatelé velmi dobře znají především jako výrobce adaptérů vhodných pro zimní údržbu komunikací, do zatím zcela neprobádaných vod.
Vozidlo bylo kompletně navrženo a zkonstruováno v Chorvatsku a svým uživatelům nabízí možnosti agregací pro zimní údržbu, jako jsou sněhové pluhy a sypače silnic, v letních měsících může pracovat se zametacími kartáči nebo kropicím zařízením pro čištění ulic. Nosič je využitelný i pro práci s žací hlavou a sběrným košem na travní hmotu, případně opatřený korbou může posloužit při dopravě materiálu. V některých situacích může být multifunkční univerzál použit i jako malé požární vozidlo tam, kde pro větší speciální techniku není dostatek prostoru.
Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a výborná manévrovatelnost, což jej předurčuje pro práci v náročných a někdy stísněných pracovních podmínkách městských aglomerací.
Při projektování nezapomněli konstruktéři ani na pohodlí obsluhy, prostoru kabiny a ergonomice byla věnována velká pozornost. Přitom jde o nosič s dostatečným výkonem, který zvládne nasazení i v těžkých podmínkách.

Motor a pojezd

Nosič Muvo pohání turbodieselový motor VM R754 EU5 s výkonem 98 koní při 2600 ot/min a točivým momentem 340 Nm při 1400 ot/min. Otáčky jsou regulovány plynovým pedálem, nebo elektronicky spínačem, čímž se příznivě snižuje hlučnost motoru i spotřeba paliva. Palivová nádrž má objem 55 litrů.
Hydrostatický systém pojezdu s pohonem kol 4 x 4 umožňující nepřetržitou regulaci rychlosti je dvoustupňový a v jeho rámci je možné využít pracovní rychlosti v rozmezí 0 až 20 km/h, nebo přepravní rychlosti 0 až 50 km/h. Při využití pracovní rychlosti lze natáčet jak přední, tak zadní nápravu, při transportu je zadní náprava pevná. Možnost ovládání přední i zadní nápravy má společně s kompaktními rozměry 3,9 x 1,3 x 2 m příznivý vliv na pohodlný provoz víceúčelového nosiče v malých prostorách. Poloměr otáčení vozidla je pouze 3,65 m. Nosič se pohybuje na vysoce kvalitním ocelovém rámu, takže nehrozí nebezpečí torze. Rám je zkonstruován tak, aby bylo možné použít sací trubici při agregaci se zametací nástavbou, nebo žací jednotkou. Stroj pracuje s nízkým těžištěm, a tím jsou příznivě rozloženy pracovní síly agregovaného nářadí.

Provozní hydraulika

Hydraulický systém se skládá ze dvou samostatných hydraulických obvodů, které umožňují provoz se všemi agregáty umístěnými vpředu nebo v zadní části stroje. Vpředu i vzadu pracuje hydraulický okruh s průtokem 0 až 65 litrů, k pohonu velkých hydromotorů je využito souhrnného průtoku 115 litrů v požadovaném směru dopředu či dozadu. Všechny okruhy lze ovládat a průtoky měnit podle aktuální potřeby. Nádrž hydraulického oleje má objem 45 litrů.

Kabina

Kompaktní kabina s moderním designem, s antivibračními prvky, ergonomicky řešenými ovládacími prvky (nastavitelný sloupek řízení) a ničím nerušeným předním a bočním výhledem umožňuje bezpečnou a pohodlnou jízdu i sledování práce adaptérů. Ke komfortu přispívají také tmavá skla. Ve standardu je kabina vybavena topením a klimatizací i mechanicky, nebo pneumaticky odpruženými sedadly opatřenými tříbodovými bezpečnostními pásy. V kabině nechybí centrální multifunkční počítač s barevným displejem, na kterém obsluha kontroluje například rychlost, otáčky motoru, stav pohonných hmot i dalších provozních kapalin i jiné technické a pracovní údaje.

Příslušenství a nástavby

Ani sebelepší nosič by neuspěl nebýt možností agregace s kvalitními pracovními nástavbami. V Havlíčkově Brodě se nosič Muvo představil hned ve dvou variantách.
První agregace pro zimní údržbu komunikací byla tvořena originálními adaptéry RASCO. Souprava se skládala z jednosegmentové sněhové radlice BILO s pracovním záběrem 2,2 m a odpruženými břity. Sníh lze s pomocí tohoto pluhu odhrnovat na pravou i levou stranu. Vzadu byl agregován sypač SOLID XM 1.0 s objemem zásobníku 1 m3 a nádrží na solanku. Rozmetací talíř vyrobený z nerezové oceli umožňuje rovnoměrný posyp v šíři jednoho až šesti metrů.
Druhé z vozidel Muvo bylo agregováno s nástavbou pro úklid a čištění komunikací Trilety TXK. Tato nástavba pracuje se záběrem 2,4 m, zásobník na smetky má kapacitu 1,6 m3 a nádrž na vodu pojme 300 litrů.
Montáž i demontáž nástaveb je velice jednoduchá a rychlá. V případě nástavby SOLID probíhá prostřednictvím rámu sypače a přípojného kloubu vozidla. Montáž zvládne díky systému odstavných nohou i jedna osoba. Totéž platí i pro zametací nástavbu, jejíž agregace netrvá déle než čtvrt hodiny.
K dalším možným využitelným variantám patří například nástavba pro mytí veřejných komunikací WBH 25, nebo nástavba pro sečení trávy FSI 180 HM.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *