Lepší výkon i hospodárnost

Nové emisní normy pro spalovací motory ve stavebních a zemědělských strojích urychlily inovační tempo výrobců. Firma New Holland tak uvedla na trh novou generaci těžkých kolových nakladačů a smykem řízených nakladačů. Obě skupiny jsou hojně zastoupené rovněž ve strojovém parku firem, které podnikají v oblasti komunální techniky, a tak vám je v tomto článku krátce představíme.

Nové kolové nakladače poznáte podle toho, že nesou na kapotě za číselným označením písmeno „C“. To odkazuje na nové motory, kterými jsou vybavené. New Holland jako jediný výrobce stavební techniky osadil nakladače motory se systémem SCR, který eliminuje škodliviny až v katalyzátoru umístěném ve výfukovém potrubí.

 

Nový motor i převodovka

Toto řešení má proti alternativní variantě reprezentované systémem EGR několik výhod, které lze shrnout do hesla „MAXIMÁLNÍ VÝKONNOST A HOSPODÁRNOST“. Motor nasává pouze stlačený a ochlazený vzduch plný kyslíku, spalování probíhá maximálně efektivně a motor je nastaven pouze s ohledem na výkon při minimální spotřebě paliva. Nezávislými zkušebnami je prokázaná úspora nákladů na pohonné hmoty okolo 9 %. Nasávání čistého vzduchu má pozitivní dopad také na spolehlivost stroje – nikde se nic nezanáší a neusazuje, motory jsou méně citlivé na proměnlivou kvalitu nafty (především s ohledem na obsah biosložky). Protože stroj nemusí chladit velké množství horkých plynů z motoru, lépe využívá energii a nemá problém s chlazením za horkých letních dnů při práci v náročném prostředí. Bloková konstrukce chladiče má navíc vyšší chladící výkon než klasické řešení. Jedinou „nevýhodu“ snad může být nutnost tankovat do stroje druhou provozní kapalinu – AdBlue, ale to díky propracované logistice a rozšíření prodejních míst podle nás není žádný problém.

Kromě nového motoru může být stroj osazený i novou pětistupňovou převodovkou a uzávěrkou hydrostatického měniče točivého momentu, což přispívá k hospodárnosti provozu při práci i krátkých přejezdech. Stejně jako u předchozí modelové řady mají kolové nakladače k dispozici různé provozní režimy, které zajišťují optimální výkon a hospodárnost podle právě prováděné práce. Ať již využíváte stroje k nakládce posypového materiálu, na bioplynové stanici či na skládce, oceníte výborný výškový dosah, kterým disponují. K velkému dosahu patří i dobrý výhled. Konstrukce kabiny zajišťuje výhled 360° kolem dokola, což zvyšuje rychlost a bezpečnost práce. Výhled vzad usnadní videokamera, která přenáší obraz do sedmipalcového barevného monitoru. Klimatizace a rádio jsou samozřejmě standardní výbavou.

Kolové nakladače jsou k dispozici v modelech W110C – W300C (modely W110C a W130C od roku 2012), kde nejoblíbenější typy se pravděpodobně budou nacházet ve středu řady tj. W170C, W190C a W230C, jenž jsou k dispozici s motory Nef o objemu 6,7 litru se standardním výložníkem pro zemní práce nebo s prodlouženým výložníkem Long Reach či s výložníkem vybaveným paralelogramovou kinemetikou (W170C).

 

Inovace u smykových nakladačů

Smykem řízené nakladače jsou druhou skupinou strojů, u kterých proběhly zásadní inovace. Od konkurence se odlišují především konstrukcí výložníku SuperBoom, kterou má značka New Holland patentovanou. Co má naopak nakladač společného a lze říci zcela nového, je samotné tělo, které přebírá od svého koncernového bratra. Díky této spolupráci v rámci koncernu CNH se rozšiřuje i modelová řada nakladačů o tři modely, které mají pro New Holland netradiční radiální kinematiku výložníku, jenž osloví zákazníky především citlivé na cenu. Jedná se o stroje, které jsou velmi oblíbené u svých majitelů a mají pevnou pozici v sortimentu značky, věřme že nová série „200“ si tuto pozici udrží.

Výložník SuperBoom má paralelogramovou kinematiku. To znamená, že lopata se při zvedání nepohybuje po kružnici, ale maximálně vodorovně. Díky tomu mají smykem řízené nakladače New Holland nejlepší výškový dosah a výsypnou výšku ve své kategorii. Velmi snadno tak rovnoměrně naložíte dopravní prostředek bez nutnosti přejíždět z jedné strany korby na druhou. Vylamovací síla lopaty činí až 38,2 kN a to staví značku New Holland na špičku v segmentu smykem řízených nakladačů. Novinkou je i o 10° vyšší výklopný úhel lopaty, který pomáhá zrychlovat pracovní cyklus stroje.

 

Za nápravou umístěný motor působí jako protizávaží při zvedání těžkých břemen. V pohodě tak můžete zvednout 800 kg těžkou paletu a po nezpevněném povrchu ji převézt na místo určení, a to i do kopce. Současně to umožňuje zvedat plnou lžíci materiálu již při jízdě k dopravnímu prostředku a nehrozí, že se převrátíte dopředu. Pracovní cyklus je tak rychlejší a práce bezpečnější. Díky novému tělu stroje a motoru za nápravou jsou velmi dobře přístupné i všechny body běžné denní údržby. Pro složitější servisní zásahy lze pak kabinu snadno sklopit vpřed, a to povolením dvou matic. Velmi dobře je do těla stroje také integrováno přídavné závaží, díky kterému si můžete přizpůsobit užitečnou nosnost stroje svým potřebám. Díky vyššímu dotížení stroj rychleji naloží těžký materiál, po odstranění závaží naopak stroj šetří palivo a pneumatiky. Nové tělo a nová kabina poskytuje obsluze velmi dobrý výhled a celkově strojník sedí výše – má tak i lepší výhled vzad, nejlepší ve své třídě. Ovládání je nově plně elektronické, o pohodlí při práci se v létě stará klimatizace se šesti výdechy a vyhřívané sedadlo v zimě.

Máte-li ke smykem řízenému nakladači i aktivně poháněné nářadí, oceníte čerpadlo Hi-Flow se zvýšeným průtokem hydrauliky. Přídavná zařízení lze navíc velmi snadno odpojit díky systému automatického odbourávání tlaku. Smykem řízené nakladače jsou k dispozici v šesti základních kolových verzích a dvou verzích pásových. Dva nejmenší kolové modely mají radiální kinematiku, ostatní jsou vybavené výložníkem SuperBoom, stejně jako větší z pásových nakladačů.

 

(red)

Celý článek je uveřejněn v čísle 11/11 časopisu Komunální technika.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *