Komunální nosiče, speciální bagry a nakladače

Jednomu by se i zdálo, že za poslední roky nasněžilo více v ředitelně jedné pražské nemocnice než na našich silnicích. Slabší zimy ale střídají ty silnější už dlouhou historii a v zimní údržbě jde také především o připravenost a včasnost zásahu.

A když ne se sněhem, tak s ledovkou je třeba bojovat vždy, zvláště při teplotně slabších zimách, kdy přes den komunikace tají a v noci zamrzají.

Narozen v Bavorsku, odkojen Alpami

Nejrobustnější a výrobně nejdražší multifunkční komunální nosič, který má však v porovnání s konkurencí velmi příznivou cenu – Bokimobil, v sobě ukrývá nejlepší DNA pro zimní údržbu. Od svého zrodu v 80. letech minulého století je totiž oblíbenou volbou alpských silničářů na rakouské, italské i švýcarské straně.

Od uvedení na český trh v roce 2013 slouží už v provozech desítky vozidel této značky. A právě historicky první vozidlo pro českého zákazníka (ještě model 1151) bylo pořízeno pro účely zimní údržby. Nyní má za sebou již tři zimy bezproblémového provozu a na kontě šťastných a bezproblémových 3000 motohodin! I letos se počet uživatelů vozidel Bokimobil rozrostl a téměř každý počítá s jejich využitím pro zimní údržbu. Všechna vozidla byla dodána v provedení 4 x 4 s mechanickou převodovkou s redukcemi na skutečně plazivé rychlosti od 0,6 km/h. To je základním předpokladem pro jistotu jízdy v zimním období.

Dalším faktorem pro spolehlivě fungující užitkový vůz je odolná konstrukce. Bokimobil používá k výrobě nosného rámu jen to nejlepší – bezešvé silnostěnné profily z rakouské oceli. Všechna vozidla i těch nejmenších tonáží pak disponují rámem stejně silným jako kategorie 6,5 t a tyto vozy byly v reálném provozu testovány při celkovém zatížení 9 t, aniž by se jakkoliv poškodily. Kromě pohonných agregátů jsou celé vyráběny v jednom závodě a každé vozidlo je od začátku až do konce skládáno dvojicí vyškolených německých techniků, kteří za své dílo poté nesou odpovědnost.

Na takto vyladěný základ už potom není problém agregovat sněhový pluh, sypač, odmetací kartáč, či aplikátor solanky. Zkušenosti z nejtvrdších provozů znamenají excelentní povrchovou úpravu vozidel odolávající korozi i při aplikaci soli.

Tam, kde umí být zima zvlášť štědrá, je možností i sněhová fréza, protože Bokimobil díky svému výkonu zvládne i tuto energeticky náročnou agregaci. Velmi zajímavým řešením během poslední zimní sezóny jsou elektrické sypače SnowEx, které jsou i při nízkých teplotách okamžitě připraveny k práci, mají vibrační plastové bezúdržbové násypky a také velmi zajímavou cenu.

Široký výběr výbavy

Současné výrobní portfolio vozidel lze rozdělit do tří základních skupin: vozidla s mechanickou převodovkou, s hydropojezdem a malé vozidlo Bokimobil mini. Větší vozy se dodávají v celkových hmotnostech 3500, 4000, 5000, 6000 a 6500 kg. Výroba je kusová, podle konkrétních požadavků zákazníka. Na přání se také koncipuje hydraulická výbava vozidla, která může dosahovat výkonu až 130 l/min., a tím je zajištěn potřebný výkon pro nejrůznější aplikace. Proto může Bokimobil fungovat jako sklápěč, nosič kontejnerů, kropicí i zametací vůz, sypač, ale také jako velmi výkonná sekačka trávy s obrovským zásobníkem na posečenou hmotu a s přehledem pohání i sněhovou frézu.

Větší podvozek = větší sypač

Na veletrhu GaLaBau 2016 představil Bokimobil novinku, která najde uplatnění rovněž při zimní údržbě, a to největší a nejvýkonnější komunální vozidlo vůbec – model Bokimobil 1152 T. Jedná se o tříosé vozidlo o celkové hmotnosti 7,5 tuny s motorem o výkonu 150 koní emisní normy EURO 6.

Všude tam, kde ve stísněných městských prostorech potřebují svézt více odpadu, využít delší kontejnery, použít nakládací ruku, čekají právě na toto největší auto se skvělou manévrovatelností díky zadní natáčecí nápravě. Pro zimní údržbu tento model přináší sypač o větší kapacitě, a tím i více odvedené práce na jedno plnění.

Řešení pro menší úkoly

Populární Bokimobil má svého menšího bratříčka známého jako Boki Mini, který při velmi kompaktních rozměrech disponuje skvělou nosností 1,5 tuny a rovněž výbornou manévrovatelností a zajímavou cenou. Z hlediska využití pro údržbu komunikací jde u nás hlavně o velmi zajímavou alternativu ke klasickému řešení v podobě komunálního malotraktoru, proti kterému má Boki Mini vynikající poloměr otáčení, snadné řízení a přitom integrovanou korbu na šasi.

Tento vůz je však dvoumístný se skvělým prostorem pro posádku a umožňuje tak rychlé přesuny dvoučlenných pracovních čet, což malotraktor nikdy nenabídne! Díky nosnosti a prostorné korbě je hračkou užití sypače s objemem 800 litrů i více.

Bagry se specifickým určením

Velmi důležitou částí výrobního programu společnosti Kiefer GmbH jsou také speciální hřbitovní bagry. Řada kompaktních bagrů Boki zahrnuje nejmenší modely, které jsou vhodné pro práci na malém prostoru. Jedná se o tříkolové stroje s rozchodem kol pouze 83 cm a cestovní rychlostí do 6 km/h. Předností těchto strojů je především vysoká kvalita, bezpečnost, spolehlivost a maximální uživatelský komfort.

Poradí si i s nerovným povrchem díky hydraulickému vyrovnávání do vodorovné polohy. Malé rozměry umožňují bagrování v úzkých, těžko přístupných místech. Další výhodou je možné nastavení šířky rozpětí kol a pohodlné nastavení polohy opěrných nohou. Modely E, RC a obyčejný 2051/2551 se liší typem ovládání. To je možné buď pomocí joysticku, nebo pomocí dálkového ovládání.

Kolové bagry jsou prostornější než kompaktní bagry s šířkou rozchodu kol od 100 cm. Všestranné čtyřkolové hřbitovní bagry se vyznačují pohodlným manévrováním ve stísněných prostorech díky řízení všech čtyř kol a pohodlnému nastavení polohy opěrných nohou a jejich hydraulickému zamykaní.

Jednou ze zmíněných výhod je teleskopické rameno, které umožňuje pohodlné bagrování přes jednu řadu hrobů. Cenný je také rychlý a uživatelsky komfortní systém výměny hlavy ramene. Ovládání je pomocí dvou joysticků. A právě v tomto segmentu se na letošním GaLaBau představil nový model Boki 6552 s přejezdovou rychlostí 40 km/h, motorem o výkonu 72 kW a výkonným hydraulickým systémem Load Sensing 2. generace.

Zimní údržba sběrných dvorů

Až zima opravdu udeří a zasype i sběrné dvory, tak tam, kde k manipulaci používají mininakladač Jumbo s nulovým poloměrem otáčení vhodný právě pro malé prostory sběrných dvorů, bude zpřístupnění prostranství a úklid sněhu hračkou. Tento stroj je totiž vybaven vším potřebným k jednoduché agregaci nářadí pro celoroční údržbu a zastane tak všechny aktuální úkoly.

Foto archiv/Alfa Profi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *