Fúze s pečetí kvality

Španělská společnost Ros Roca působí na trhu již více než padesát let. Patří do extraligy evropských výrobců nástaveb na svoz komunálního a průmyslového odpadu. Z dalších výrobků je možné zmínit myčky odpadových nádob, pneumatické systémy na sběr odpadů a jeho třídičky. Zabývá se i problematikou bioplynových stanic.

Páteří výrobního programu firmy z Pyrenejského poloostrova jsou odpadové nástavby: Rocar pro podvozky do 3,5 t, Rocarfort (5 až 6,5 t), Mikro (6,5 až 11 t) a stavebnicová řada Olympus s lineárním stlačováním a zadním lisovacím zařízením. Řada nástaveb 2R Industrial – také s lineárním stlačováním – je určena na průmyslový odpad z kontejnerů.

 

Moderní „kříženec“

Před pár lety spojila firma Ros Roca síly s anglickým výrobcem obdobného sortimentu, společností Dennis Eagle. Šlo především o sjednocení modelových řad lineárních presů, jehož výsledkem byla právě nová nástavba pojmenovaná Olympus. Pokud Ros Roca patřila mezi největší výrobce techniky pro nakládání s odpady v Evropě, spojením sil s Angličany se vyšvihla do špičky světové.

„Nová řada nástaveb Olympus vznikla sjednocením výroby lineárních presů obou firem, konkrétně španělské řady Cross a anglické Phoenix 2. Konstruktéři si dali za cíl inovovat sice nadčasové, ale přece jen starší koncepty obou produktů. Výrobní závody jsou jak ve Španělsku, tak v Anglii,“ prozradil nám Filip Hachle, jednatel firmy HANES, s. r. o., která nabízí nástavby na svoz odpadu na českém a slovenském trhu již od roku 1992. Za tu dobu prodala více než dvě stovky nástaveb.

 

S nejkratším převisem

Olympus si zachoval oblé boky svých předchůdců, ale změněno bylo dno zásobníku, které má kýlový tvar pro středové vedení vytlačovacího čela. Změnu doznala lisovací část, která má nejkratší převis na trhu; například proti řadě Cross došlo ke zkrácení o zhruba 30 cm.

Lisovací mechanismus je bezúdržbový se samomaznými ložisky a jedinou středovou maznicí pro mazání hlavních čepů lopaty. Má-li současná lisovací lopata čtyři uvnitř umístěné pístnice pro její ohyb a posun vzhůru, u Olympu doznala v tomto prostoru redukci na dvě. Pístnice pro posun lisovací desky jsou vně lisovacího prostoru, čímž dochází k jeho „vyčištění“. Hydraulické válce pro zvedání „tailgatu“ najdeme horizontálně na vrchu zásobníku, čímž nebrání hladkému vyprazdňování a jsou tak i chráněny před poškozením.

Veškerá elektronika a hydraulické rozvaděče se u nástavby Olympus přesunuly do přední části vozidla a jsou umístěny tak, že jsou velmi dobře přístupné ze země. Pomocí řídící jednotky lze jednoduše na ovládacím panelu nastavovat režimy lisování podle typu odpadu, například domovního, bioodpadu, papíru, plastů, skla… Součástí systému je příslušná diagnostika umožňující i vzdálený dohled.

 

Nadstandard ve standardu

Hlavními cíli výrobce bylo snížit hmotnost vozu za současného zvýšení pohotovostní hmotnosti a minimalizovat údržbu. Dnes jsou k dispozici dvě modelové řady nástavby Olympus, a to se šířkou 2250 mm a 2500 mm (objem 10 až 27 m3) s objemem vany 2,4 m3, respektive 2,8 m3 (volitelně 3,1 m3). Objemové rozmezí nástaveb od 18 do 27 m3 je určeno pro podvozky s hmotností 26 tun, nosiče do 18 tun jsou vhodné pro objemy nástaveb 14 až 16 m3 a 15tunové podvozky pak pro nástavby 10 až 13 m3.

„Výroba nástaveb řady Cross zůstala zachovaná v objemech 7, 9 a10,5 m3. Na ni pak navazuje Olympus, čímž je pokryto veškeré spektrum požadavků zákazníků. Montáž nové nástavby je možná na podvozek jakéhokoliv typu podle přání včetně stále více se prosazujícího pohonu CNG. Olympus má bohatou výbavu již ve standardním provedení. Například jde o biosadu, tedy žlábek pro odvod tekutých frakcí do speciální nádoby s vypouštěcím otvorem nebo inspekční dvířka pro přístup za vytlačovací čelo,“ upřesnil Filip Hachle.

 

Vyšší kvalita, kratší výroba

Nový systém lakování maximálně zkvalitňuje povrchovou úpravu nástaveb Olympus, které se nově lakují už před montáží. Lakování je rozděleno na jedenáct fází počínaje odmaštěním, přes pískování, základní lak a jeho vypalovaní, utěsnění spár silikonem, lakování dna, finální lak a jeho vypalování, konče kontrolou kvality.

Výroba probíhá nově na automatické lince a ne na stacionárním pracovišti jako doposud. Toto opatření zjednodušuje práci a zkracuje dobu výroby zhruba o jeden měsíc. Montáž nástavby je vůbec nejvýhodnější přímo u výrobce, který má nejlepší zkušenosti, například vzhledem ke značné variabilitě typů podvozků. Ros Roca uskutečňuje asi tisíc montáží ročně a má na ně odpovídající techniku a zázemí. Nástavby pak putují po vlastní ose ze Španělska do České republiky. Dodací lhůta nástavby od specifikace a dodání podvozku a činí zhruba dva měsíce.

Výrobce deklaruje ve svých propagačních materiálech Olympus jako elegantní, ergonomické, tiché, přátelské vůči životnímu prostředí a hlavně funkční nástavby. Tisíc vyrobených kusů je reference, která hovoří za vše!

 

Jan Kroupa

Celý článek je uveřejněn v čísle 2/2011 časopisu Komunální technika.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *