Forterra Power se představuje

V polovině letošního roku by do sériové výroby měla naběhnout nová modelová řada traktorů Zetor s názvem Forterra Power. Jak již z názvu vyplývá navazuje na současné Zetory forterra avšak vyznačuje se vyznačuje se celou řadou technických inovací. Když začneme od motoru, musíme zmínit jeho úpravu na emisní limit IIIB.

S filtrem částic

V Zetoru se vydali cestou oxidačního katalyzátoru a filtru částic. Oxidační katalyzátor oxiduje nespálené uhlovodíky a oxid uhelnatý za vzniku CO2 a H2O a při tomto procesu se zvyšuje teplota výfukových plynů. Ty postupují k filtru částic. Ten zachytává jemné pevné částice (saze) a díky zvýšené teplotě výfukových plynů dochází k jejich vypalování.

Tento proces probíhá ve dvou fázích zvaných pasivní a aktivní regenerace filtru. Pasivní regenerace probíhá samočinně a čím je motor traktoru více zatížen (výfukové plyny mají vyšší teplotu) tím je účinnější. Nicméně, zejména tehdy pokud je motor zatěžován jen částečně, přichází též regenerace aktivní. Ta je spouštěna řídící jednotkou, která snímá teplotu výfukových plynů a jejich tlak před a za filtrem částic. Díky tomu může určit zanesení filtru a následně spustit proces regenerace. Aktivní regenerace probíhá prostřednictvím přídavné trysky, která vstřikuje naftu před oxidační katalyzátor. Nafta v katalyzátoru shoří čímž dojde ke značnému zvýšení teploty výfukových plynů a vypálení sazí (procesu regenerace filtru). Řidič je na tento stav upozorněn blikající kontrolkou na přístrojové desce.

Protože použití filtru částic nepřináší uživatelům traktorů žádný praktický užitek a je přínosem jen pro snížení emisní zátěže, praktiky bude jistě  zajímat jaká je životnost filtru částic a jaká je spotřeba paliva. Odpověď je následující. Životnost filtru částic by měla odpovídat plánované životnosti traktoru což je 8000 až 10 000 Mh (do generální opravy motoru) a spotřeba paliva by se měla zvýšit pouze mírně a to do 1 %.  

Z pohledu dalších úprav na motoru je třeba zmínit, že filtr částic je umístěn elegantně pod kapotou motoru, takže z vnějšího pohledu jeho použití není patrné, a že byl použit jiný EGR ventil s proporcionálním řízením připouštění spalin na rozdíl od současného řízení dvoustupňového.

Motory s emisním stupněm IIIB budou použity na všech modelech Forterra Power a později i na všechny zbývající Zetory, vyjma dvou nejslabších modelů Proxima, které mají výkon pod 57 kW.

 

Místo čtyř stupňů pět

Mimo motoru má nová Forterra Power změny na převodovém ústrojí, které je kompletně nové. Mezi motorem a převodovým ústrojím není klasická spojka, ale jen tlumič kmitů se snímači nakroucení z nichž se usuzuje na zatížení motoru. Za tlumičem kmitů je klasický třístupňový násobič točivého momentu, následuje dvojice reverzačních spojek, určených pro řazení směru jízdy při zatížení a dále je řazena pětistupňová synchronizovaná převodovka.

Pětistupňová převodovka má převodové stupně blíže u sebe což je příznivé pokud je traktor provozován při zátěži. Jistou uživatelskou nevýhodou nové převodovky je obrácená logika řazení, kdy jednička se řadí pákou směrem doleva a dolů a dvojka doleva a nahoru, což je netradiční řešení.

 

Řadí sám

Jistá inovace je též u řazení násobiče točivého momentu. Na prototypu Zetoru Forterra 140 Power bylo představeno řešení, které je v současné době použito na Proximách Power. Jde o automatický mód, který využívá unikátního řešení, obdobného automatice řazení STEtronic, která je na klasické Forterry nabízena jako doplňková výbava. Jedinečnost řešení spočívá v tom, že je neustále sledováno při jakých otáčkách řadí násobič točivého momentu obsluha a poté je řazení prováděno stejným způsobem (při stejných otáčkách motoru). Takovéto řešení nelze nalézt na žádném z konkurenčních traktorů.

Nicméně pouhé řazení podle otáček motoru je vhodné především při polních tahových pracích v zemědělství, kdy se neřadí v hlavní převodovce, motor traktoru je zatížen a mohou dostatečně klesat a stoupat jeho otáčky. Pro jízdu v dopravě či práce  s vývodovým hřídelem, nebo čelním nakladačem, které jsou typické pro komunální sféru,  toto jednoduché řešení vhodné není.

Zde je namístě buďto větší volba v tom jak by šla automatika nastavit podle druhu práce (jako je tomu u zařízení STEtronic), a nebo využití snímače zatížení, který by se na volbě převodového stupně násobiče podílel. V Zetoru mají v plánu druhou variantu. Na Forterrách Power tak popisované řešení řazení násobiče pouze podle otáček motoru použito nebude a bude využito již zmíněného snímače zatížení motoru na tlumiči kmitů.  To přispěje k tomu, že  automatika řazení násobiče půjde použít při všech činnostech, které traktor běžně vykonává.

 

Připraveno na CAN-Bus

Řazení stupňů násobiče ovládá stejná řídící jednotka, která řídí s reverzační spojky a spojku PTO a není bez zajímavosti, že je naprogramována tak, že dovoluje připojení do sítě CAN-Bus. Toto propojení je nyní využito pro komunikaci řídící jednotky převodovky a zobrazovacího LCD displeje s tím, že do budoucna bude využito pro připojení dalších řídících jednotek.

V oblasti převodového ústrojí jsou plány ještě smělejší a to takzvané robotizované řazení, tedy elektrohydraulické řazení pěti převodových stupňů pomocí tlačítek (manuálně) či automatiky. Vývodový hřídel je stejně jako u modelů Proxima Power spínán mokrou spojkou s modulovaným rozběhem, jehož rychlost si může nastavit řidič a to ve třech stupních (podle toho jaké pohání nářadí). Novinkou je přepínání otáček 540/1000 a to nikoliv otočením koncovky PTO, ale pomocí tlačítek v kabině se elektrohydraulicky  řadí jednotlivá ozubená soukolí a tím mění převodový poměr.

Z pohledu pojezdového ústrojí zůstává nejvyšší rychlost 42 km/h nicméně byl o 10 cm prodloužen rozvor traktoru, což je plusem pro jeho stabilitu. U modelů pro rok 2012 zůstane boční pohon přední nápravy s kotoučovou brzdou, nicméně u modelů od roku 2013 bude použit středový pohon nápravy s dalším prodloužením rozvoru o 10 cm a tím se otevře cesta jednak k většímu rejdu kol a také k možnosti použít nápravu odpruženou.

Změny jsou i na hydraulickém systému, kde jsou použity dva externí zvedací válce a nosnost se tak zvýšila na 7000 kg.

Drobné změny jsou i na ovladačích v kabině z nichž nejvýznamnější je páčka reverzace pod volantem a upravená přístrojová deska, s velkým LCD displejem na němž se zobrazují jednak stupně řazené při zatížení, dále rychlost jízdy, otáčky vývodových hřídelů, napětí akumulátoru a slouží též pro servis při kalibraci reverzačních spojek a spojky PTO, což bylo předtím poněkud komplikované.

 

Závěrem

Traktory Zetor procházejí v posledních letech významnými změnami a nový modle Forterra Power je toho důkazem. Předvedené řešení není špatné a nyní to bude zejména otázka spolehlivosti prvních modelů, tak aby se neopakovala situace, která nastala u prvních Proxim Power, kde reverzace nefungovala ideálně. A plány do budoucna jsou zajímavé. Nechybí v nich ani použití šestiválcového motoru, nebo odpružení kabiny.

 

Luboš Stehno

 

Celý článek je uveřejněn v čísle 3/12 časopisu Komunální technika.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *