Ekologie jako pádný prodejní argument

Důležitým hráčem na tuzemském trhu kol, skútrů a tříkolek na elektrický pohon je třeboňská firma Czech Lime, s. r. o. Do "města kaprů" jsme se vypravili také za elektrickými rikšami, jejichž první dodávka tam dorazila začátkem srpna. Zajímavé sousto pro ekologicky naladěné obce, města i další uživatele...

„Dlouhá léta jsme působili v Maďarsku. Zprvu tam prodávali biologicky rozložitelné, tedy ekologické, a velmi tenké obalové fólie. Potom jsme se tam prosadili s linkami na výrobu peletek. Protože jsme chtěli, aby syn vyrůstal v Čechách, vrátili jsme se zpět a dali si krátký „důchod“. Dlouho jsme však nezaháleli a zhruba před deseti lety se pustili do obchodování s elektrostroji. Sázka padla na značku Elektropower,“ přivítal nás majitel společnosti Czech Lime, s. r. o., Karel Zuzaňák.

Za dnešní žhavou novinku je možné označit tříkolové rikši, které sice firma Czech Lime začala dovážet již před zhruba pěti lety, ale využívali je spíš fajnšmekři nebo například myslivci, aby nerušili zvěř při zavážení krmiva. Tehdejší roční prodej nepřesahoval dvacet kusů.

„Mezitím se trh v tomto segmentu značně rozhýbal. Proto jsme letos v srpnu dovezli nejvýkonnější rikšu na českém trhu, která se cenově neliší od menších konkurentů. Uživatel tak dostane za stejné peníze vyšší užitnou hodnotu. Může si vybrat levnější variantu s dojezdem 50 nebo si za příplatek pořídit rikšu, s níž urazí na jedno nabití až 100 kilometrů. Elektrorikši spadají do kategorie L2E. Jsou homologované pro jednoho člověka a lze je přihlásit na značky. Užitečná hmotnost činí 500 kg. Motor má výkon 1,5 kW a díky redukci je velmi cenná značná svahová dostupnost. Rikša pak sice jede pomaleji, ale s kopcem si dobře poradí,“ podotkl Karel Zuzaňák.

Elekrické rikši se uplatní kromě jiného ve službách menších obcí, které nemají tolik peněz, aby si pořídily větší vůz. Například pro svoz obsahu odpadkových košů nebo převoz nářadí s denním akčním rádiem 50 km plně dostačují. Větší města mohou rikši s úspěchem využívat při svozu obsahu košů v obytných zónách, dále se tato technika hodí pro lázeňské areály, nemocnice, zoologické zahrady, hřbitovy, kempy a pro noční provoz. Možnosti rikš jsou prakticky neomezené. Kromě provozních ukazatelů je kladem tichý provoz. V neposlední řadě uživatelé nemusí řešit ztráty PHM, protože elektřinu si nikdo v kanystru neodveze…

„Cena 95 000 korun bez daně nyní zahrnuje i hliníkový rám a plachtu na přikrytí nákladu. Zpočátku nabízíme zdarma i elektrické vyklápění korby, ale podotýkám, že tak do hmotnosti 100 kg. Zaznamenali jsme již zájemce, kteří budou převážet ruční nářadí na aku pohon. Rikša potom může posloužit i jako mobilní dobíječka těchto strojů,“ poznamenal šéf firmy Czech Lime a uzavřel:

„Podle typu elektrostroje ujedete 100 kilometrů zhruba za pětikorunu. Máme zákazníky, jimž se náklady zaplatily za rok provozu. Když se dobře staráte o baterie, vydrží pět šest let. Potom si koupíte nové a jezdíte dál. Baterie tvoří zhruba třetinu z pořizovací ceny stroje. Motory se vyrábějí v japonské licenci a poskytujeme na ně jako jediná firma na trhu doživotní záruku. Kromě režijních nákladů nabízíme elektrostroje na vyzkoušení u potenciálních zájemců zdarma,“ uzavřel Karel Zuzaňák.*

(Podrobnosti v Komunální technice 9/2017)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *