Čistota, pro město jistota

Úroveň celkového vzhledu našich měst a obcí spěje mílovými kroky vpřed. Největší skoky by měla dělat turisticky exponovaná místa pod permanentním drobnohledem návštěvníků. Za tím, co považujeme za samozřejmost, stojí obrovský kus práce komunálních podniků.

„Zabýváme se odpadovým hospodářstvím, údržbou komunikací, péčí o zeleň, veřejné osvětlení a hřbitov. Loni nám přibyly bytové a nebytové prostory ve vlastnictví města. Zaměstnáváme 43 lidí a roční rozpočet se pohybuje kolem 27 milionů korun. Zhruba jednu třetinu příjmů si musíme zajistit sami činnostmi pro externí zadavatele,“ uvedl ředitel příspěvkové organizace Technické služby (TS) Luhačovice Ing. Josef Pučalík.

 

Průkopníci v třídění

Největší a nejznámější moravské lázně mají i se třemi integrovanými obcemi asi 6000 obyvatel. V sezóně jejich počet vzrůstá až na 15 000. Protože hnacím motorem města je turistický ruch, prioritou je čistota a pořádek jako faktory, jež zaručují, že se sem návštěvníci budou rádi vracet.

TS ročně svezou 1637 tun směsného a 395 tun velkoobjemového odpadu. Směsný odpad svážejí v Luhačovicích v nástavbách Kobit na podvozcích MAN a Liaz. Pro vysypávání košů slouží nosič Multicar. Podnik uvažuje o pořízení dalšího obratného a úzkého vozu, který by obstál při svozu odpadu z „lomených“ ulic s omezenou šířkou.

„Systém třídění odpadu jsme zavedli už v roce 1992 jsme a byli jsme tehdy mezi prvními městy v republice. Nyní ročně vytřídíme kolem 380 tun skla, papíru, plastů a kovů,“ podotkl ředitel. V Luhačovicích provozují také kompostárnu na bioodpad rostlinného původu s kapacitou vstupní hmoty do 150 tun za rok.

 

Údržba s handicapem

Luhačovice leží v úzkém údolí Bílých Karpat s příkrými svahy. Většina ulic je tedy strmá, navíc úzká, dlážděná povětšinou „kočičími hlavami“, které komplikují hrnutí sněhu a posyp, a tak má město při údržbě komunikací značný handicap. Pohon vozů 4 x 4 je nezbytný. Kvůli léčivým pramenům (Vincentka + 15 dalších) je možné sypat pouze „inertem“.

„Staráme se o 36 km místních komunikací a 24 km chodníků. K tomu nám slouží tři letité Zetory 7245 se zadními otočnými radlicemi. Z menší techniky jsou to vozy Multicar M 26 a Magma, obě s radlicí a sypačem, tu velkou zastupuje liazka se stejným vybavením a nakladač na posyp. V každé z integrovaných obcí máme zaměstnance ve formě „veřejně prospěšných prací“, kteří pečují o komunikace s pomocí sněhových fréz a další techniky. V souvislosti s chodníkovým zákonem jsme si pořídili víceúčelový stroj Egholm 2200 a univerzální komunální tříkolový nosič AEBI TC 07 s kartáčem a radlicí. Technika se v součinnosti s šesti pracovníky na veřejně prospěšné práce osvědčila a za celou zimu jsme nezaznamenali jedinou pojistnou událost. Je jen škoda, že těsně před platností chodníkového zákona vyřadil švýcarský výrobce nosič AEBI TC 07 ze svého programu. Jinak bych jej mohl komukoliv jen doporučit,“ posteskl si Ing. Pučalík.

Údržba zeleně se týká sekání v parcích, její výsadby a prořezu stromů a keřů. Z techniky lze jmenovat opět Egholm 2200 a žací traktor Kubota M 26 se sběrem. Především proto, aby nemuseli zpracovávat tolik bioodopadu, preferují v Luhačovicích mulčování. Na atraktivních plochách má ale přednost sekání se sběrem. TS se starají o devatenáct hektarů travnatých ploch a ostatních prvků zeleně. Další plochy v okolí lázeňského náměstí a kolonády udržuje společnost Lázně Luhačovice.

 

Účinně proti prachu

Zametací technika slouží nejen pro celoroční úklid města, ale důležitou úlohu hraje po odchodu zimy. Z asi 1000 tun posypu inertním materiálem se posbírá zhruba 600 tun, které končí vesměs jako zásyp výkopů. „Protože hlavním zaměřením lázní je léčba chorob horních cest dýchacích, museli jsme zvolit techniku, která vedle dobrého zametání nevíří jemný polétavý prach a nezatěžuje ovzduší. Letos v červenci jsme si pořídili výkonný zametací vůz od švýcarského konsorcia AEBI, a to AEBI MFH 5500 s pohonem 4 x 4,“ doplnil Ing. Pučalík. V Luhačovicích jezdí první stroj tohoto inovovaného typu v České republice, nástupce osvědčeného modelu AEBI MFH 5000, který se vyráběl v letech 1996 až 2009.

U vozu MFH 5500 zůstal zachován uzavřený sací – foukací systém Koanda, který využívá turbulencí cirkulujícího vzduchu a redukuje emise jemného prachu téměř na nulu. Obrovská vertikální sací síla po celé šíři hubice odstraňuje nečistoty také z hlubokých pórů. I při značném suchu systém spotřebovává jen velmi málo vody na potlačení prašnosti. Motor Iveco má proti předchozímu typu sníženou spotřebu i emise o 30 %. Hlučnost v kabině nepřesahuje 70 dB. Vůz má modernější design, snadnější je ovládání, nechybí kamera pro pohled vzad nebo čidla sledující ve spolupráci s palubním počítačem stav provozních náplní. V základní profesionální výbavě je automatická klimatizace. Dobrou manévrovatelnost umožňuje řízení čtyř kol.

Příslušenství je lehce vyměnitelné. Nechybí agresivní kartáč pro odstraňování zaježděného posypu či prorůstajícího plevele a ruční hadice pro odsávání listí a dalších nečistot nebo čištění kanálových vpustí. Jednoduchá je přestavba na objemově zajímavou kropicí nástavbu pro zkrápění komunikací nebo zálivku zeleně. To rozšiřuje možnost využití stroje.

 

Autor: Jan Kroupa

Celý článek je uveřejněn v čísle 12/10 časopisu Komunální technika

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *