…aby z toho byl jelen

Ještě zhruba před čtvrtstoletím se do komunálních služeb nakupovaly traktory ve velkém. Jenže traktor s odslouženými dvěma, třemi, leckde i více desetiletími, má svůj zenit už dávno za sebou. Přitom nářadí, se kterým pracoval, se dokupovalo v průběhu let a bylo by škoda jej poslat do sběru i s traktorovým vysloužilcem. Nejlepším řešením je koupit výkonově srovnatelný traktor, protože ten si bude se zmíněným nářadím rozumět nejlépe.

Doba monopolního postavení jediné značky skončila a někomu se může zdát, že na guláši dnešní pestré nabídky si může pochutnat jen traktorový nadšenec nebo odborník. Každý prodejce prosazuje právě jen a jen tu svojí značku a člověk aby z toho byl jelen. A to by ještě dopadl nejlépe, jak by mohl. Ne, že by se jelenem sám stal, nýbrž že by si jelena – vlastně pardon – traktor s jelenem ve znaku pořídil. Proč? Na to je jednoduchá odpověď. Jelena mají ve znaku traktory John Deere, které jsou v námi uvažované střední výkonové třídě nejprodávanějšími v Evropě. Konkrétně jde o řadu 5020, vyráběnou v německém Mannheimu od roku 2003. Její prvenství se dá prostě vysvětlit: v souhrnu provozních a užitných vlastností, spolehlivosti a životnosti je zkrátka nejlepší. K tomu přičtěme ještě jeden neméně podstatný fakt – pohodlí – kvůli němu si řidič traktoru bude své práce vážit a bude se na ní těšit.

Nastupuje řada 5R
Nastal čas se podívat podrobněji do útrob traktoru, prozkoumat, jak vypadá zevnitř a zjistit, co jej vlastně činí nejprodávanějším. Nebudeme se však zabývat řadou 5020, protože ta v Mannheimu právě předává štafetu úspěchu své nástupkyni – nové řadě 5R. Hned na začátku naší poznávací výpravy narazíme na pravidlo, které platí i ve sportu: „Vítězná sestava se nemění.“ Novinka si ponechala všechny podstatné přednosti své předchůdkyně. Tou základní je pevný ocelový rám. Jeho dva hlavní podélné nosníky spojené příčkami se pnou od předního nárazníku až k zadní nápravě.

Koně v názvu
Na rozdíl od jiných traktorů této kategorie tedy motor netvoří část rámu. Je k němu přišroubován, ale nikoliv „natvrdo“, nýbrž na pryžových silentblocích pohlcujících jeho vibrace. Výhoda pružného uchycení je zřejmá okamžitě po nastartování motoru. Traktor ani nic v kabině se netřese. To má blahodárný účinek jak na řidiče, který si užívá třesuprostého klidu, tak na životnost traktoru samotného a všech jeho součástek.
Traktory John Deere 5R pohánějí čtyřválcové přeplňované vznětové motory PowerTech Plus s mezichladičem plnícího vzduchu, vybavené dvěma ventily v každém válci, vysokotlakým vstřikováním paliva a elektronickým řízením otáček motoru.
John Deere přechází na nové modelové značení svých traktorů. První číslice označuje modelovou řadu, další tři počet koní. Takže model 5080 disponuje 80 koňmi (59 kW podle normy 97/68 EC), model 5090 má 90 k (66 kW) a model 5100 rovnou stovku k (74 kW); vše při jmenovitých otáčkách 2300 za minutu. Všechny tři motory ovšem mají navíc ještě sedm procent mimořádného výkonu (při zatížení mírně klesají otáčky na nižší než jmenovité a výkon roste), takže maximální výkonové hodnoty jsou o tato procenta vyšší. Podobné je to s točivým momentem, akorát jeho záloha je mnohem vyšší – plných 30 procent.
Když už jsme u točivého momentu, tak nesmějí chybět konkrétní hodnoty (zde uvádíme maximální): 334 Nm (model 5080), 376 Nm (5090) a 416 Nm (5100). Ještě důležitější než všechna tato čísla je průběh jednotlivých veličin s poklesem otáček. Točivý moment je takřka stálý prakticky již od volnoběhu až do 2000 ot./min a výkon se nad svojí jmenovitou hodnotou pohybuje v rozmezí 1700 až 2300 ot./min. V praxi to znamená, že motor se do velké míry sám vypořádá s náhle zvýšeným zatížením. Nesmíme opominout ještě jednu vlastnost – spotřebu – jejíž důležitost roste s nejistotou cenou paliv. Při normovaných testech ve zkušebně v Nebrasce (USA) zaznamenávaly motory John Deere opakovaně v průběhu několika desetiletí rekordně nízkých měrných spotřeb paliva a všechny tři motory řady 5R v tomto trendu pokračují. 

Lázně a delší život
Spojka s převodovkou jsou již k rámu uchyceny napevno a otáčky motoru na ně přenáší kloubový hřídel. Elektricky ovládaná vícelamelová spojka PermaClutch druhé generace je dalším znamenitým dílem, který činí traktory John Deere výjimečnými. Jednak umožňuje změnu směru jízdy vpřed–vzad pouhým stiskem tlačítka, bez nutnosti vyšlapávání spojkového pedálu či přeřazování, a jednak je přímo vzorem měkkého rozjezdu. Navíc se vyznačuje dlouhou životností, protože její lamely jsou chlazeny a mazány olejem rozstřikovaným vždy, když je třeba.
U převodovek si můžete vybrat jednu ze dvou šestnáctistupňových, které mají v každé ze čtyř skupin po čtyřech stupních. U obou převodovek PowerQuad Plus a AutoQuad Plus lze řadit stupně i skupiny pod zatížením. Druhá jmenovaná, jak už její název napovídá, to umí i sama, automaticky podle aktuálního zatížení, přičemž si můžete nastavit rozsah otáček, v jehož rámci bude k řazení docházet – například 1700 až 2300 ot./min, kdy má motor nejvyšší výkon. Obě převodovky jsou vybaveny dvěma příjemnými vymoženostmi. První je tzv. Speed matching – při přeřazování skupin převodovka najde sama správný stupeň podle okamžité pojezdové rychlosti. Druhou vymožeností je tzv. SoftShift – hladké přeřazování všech stupňů bez rázů, čímž se předchází únavě řidiče i stroje samotného.
Řadí se jedinou pákou s hlavicí, ve které jsou integrována ještě tlačítka spojky a rychlostí řazených při zatížení. Maximální pojezdová rychlost dosahuje u obou převodovek 40 km/h, minimální je 3 km/h, traktor lze vybavit redukcí umožňující tuto hodnotu ještě snížit na 1,5 km/h.
Naší cestu skrz pohonné ústrojí zakončíme u náprav. Přední pohon se připojuje prostřednictvím lamelové spojky, která je opět pro dlouhou životnost chlazená olejem. Přední náprava je vybavena samosvorným diferenciálem, který se při zatížení automaticky sám sepne. Uzávěrku zadního diferenciálu tvoří elektro-hydraulicky ovládaná lamelová spojka uložená opět v olejové lázni. S olejovou lázní setkáme ještě na více místech: spočívají v ní samostavitelné kotoučové brzdy a vícelamelové spojky předního a zadního vývodového hřídele. Z toho je vidět, jaký má pro značku John Deere význam životnost traktoru. Inu lázně prodlužují život nejen nám lidem, ale i součástkám, jen s tím rozdílem, že jim na rozdíl od nás prospívají pouze ty olejové.

Výbava pro každý den
U komunálního traktoru je důležité především to, co umí a co unese. Náš traktor toho unese opravdu hodně a vlastně o tom ani pořádně neví. Hmotnost připevněného nářadí totiž pohltí rám, na rozdíl od jiných konstrukcí. Tam veškeré závaží nesou na bedrech všechny skupiny pohonného ústrojí, protože samy rám tvoří. Dobré je také vědět, že John Deere vyrábí vlastní čelní nakladače, a to přesně na míru svým traktorům. Snadnost připojení, nosnost, ovládání i stabilita je pak také úplně jiná, než u univerzálních nakladačů, které musí vyhovět rozličným požadavkům více značek.
Popisovaný traktor umí vše, co má správný univerzální nosič nářadí určený do komunálních služeb umět. Vpředu (1000 ot./min) i vzadu má vývodový hřídel, každý nezávisle zapínaný lamelovou spojkou. Vzadu lze volit mezi 1000 nebo 540 otáčkami za minutu a rovněž mezi koncovkami se šesti nebo 21 drážkami. Oněch 540 otáček se dá zapnout i v hospodárném režimu 540E, kdy nářadí nevyžaduje velký příkon a motor může běžet pomaleji. Užitečným doplňkem je vnější zapínání otáček zadního hřídele standardně umístěné na levém zadním blatníku (na přání i na pravém).
Zvnějšku lze ovládat také zadní tříbodový závěs se zdvihací silou 42 kN, vybavený tlumičem rázů pro rychlé přesuny s nářadím po silnici. Zdvihací síla předního závěsu činí 29 kN. Pro komunální nasazení se dodává přední upínací deska.
Hydraulická soustava pracuje s tlakem 20 Mpa a průtok oleje může dosahovat až 65 litrů za minutu. Pro pohon a ovládání připojeného nářadí slouží až tři vnější hydraulické okruhy, které mohou být vyvedeny i uprostřed.
Takto vybavený traktor si nemusí odpočinout ani den v roce, je schopen pracovat s radlicí, frézou, neseným či přípojným sypačem, mulčovačem, příkopovým ramenem, umývačem patníků a značek, čelním nakladačem, podkopovým rypadlem, zametačem a dalšími stroji, používanými v komunálních službách.

Kabina obývákem
V kabině člověk ocení totéž, co v obývacím pokoji: prostor, světlo, ticho, křeslo a po ruce vše co potřebuje. U traktoru je to volant na sklopném a výsuvném sloupku, palubní deska, která si v přehlednosti nezadá s osobním automobilem, spínače, řadící a všechny další ovládací páky. Křeslo – sedadlo je seřiditelné, pneumaticky odpružené a potažené kvalitním čalouněním. Dobrý pocit navozuje i kvalita ostatních materiálů a nízká úroveň hluku i při největším zatížení.

Univerzální nosič za nižší cenu
Od roku 2003 se v České republice prodalo 320 traktorů John Deere řady 5020 a nová řada 5R je připravena na tyto úspěchy navázat. Dobrý odbyt podporuje skvělé zázemí – v ČR je více než 30 prodejních a servisních středisek techniky John Deere. Vedle zemědělců jsou nejčastějšími odběrateli traktorů John Deere a to i dalších modelových řad s vyšším výkonem, obce a provozovatelé komunálních služeb. Můžete je spatřit například ve Špindlerově Mlýně, Vyšším Brodě, Žacléři, Dobrušce a dalších místech. V několika krajích (například v Plzeňském, Karlovarském, Zlínském) tento traktor dokázal, že dokáže být rovnocenným univerzálnímu automobilovému nosiči nářadí s výjimkou ceny, která je výrazně nižší. Tyto traktory je kromě tradiční zelené samozřejmě možné objednat v komunální oranžové barvě, obuté do speciálních pneumatik Nokian TRII, které mají ve srovnání s klasickými zemědělskými výrazně delší životnost při provozu na komunikacích a lepší záběr zejména v zimním období.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *